Fett - farligt eller fantastiskt?

Fett är för vissa människor förknippat med ohälsa och för andra med hälsa, men våra kroppar behöver faktiskt fett! Eftersom det innehåller mycket energi är det dock viktigt att se upp med mängderna.

Att generalisera och säga att fett inte är bra är svårt, för fett finns av olika slag och påverkar våra kroppar på olika sätt. Många skulle dock må bra av att minska på fettintaget, men kanske ännu viktigare är att fundera över vilka fettrika livsmedel man väljer. För den som är väldigt aktiv är det extra viktigt att se till att få energi från fett.

Lilla fettskolan

Fett är ett energirikt näringsämne som ger mer än dubbelt så många kalorier per gram jämfört med samma mängd kolhydrater eller protein. Det behövs dock i vår kost för cellernas funktion, immunförsvaret, upptaget av de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K, blodets förmåga att levras och mycket annat.

Fett finns av tre olika slag; mättat, enkelomättat och fleromättat, och det är viktigt att vara selektiv i sitt val av fetter och samtidigt, på grund av den höga energitätheten, se till att mängderna inte blir för stora. Generellt kan man säga att man ska vara försiktig med intaget av de mättade fetterna, som bland annat finns i kött och mejeriprodukter, medan de enkelomättade och fleromättade fetterna tillhör de bättre varianterna. Dessa hittar man exempelvis i vegetabiliska oljor, fet fisk, kyckling och avokado.

Lagom är bäst när det gäller fett

Fett finns lagrat i kroppen i såväl fettvävnaden som musklerna och framför allt den senare energidepån utgör en viktig energikälla under ett träningspass. En alltför fettsnål kost gör att detta energiförråd inte ges möjlighet att bli ordentligt påfyllt, med vikande prestationsförmåga som följd. Dessutom tenderar en kropp som inte alls tillförs fett via kosten att sluta förbränna fett i högre utsträckning.

En kost med hög andel fett och liten andel kolhydrater resulterar i för lite lagrad energi i musklerna från kolhydrater, även detta med sämre ork som följd. Den vanliga kosten varje dag behöver alltså innehålla fett i lagom dos för bästa prestationsförmåga.

När det gäller måltiderna strax inför eller efter träningen eller tävlingen gäller det dock att tänka fettsnålt. Syftet med måltiderna precis innan träningen eller tävlingen är att fylla på glykogendepåerna och bör inte vara alltför fettrika. En alltför fet måltid inför en viktig fysisk prestation kan göra att kroppen upplevs tung och att orken inte riktigt infinner sig. Detsamma gäller måltiden direkt efter träningen som framför allt bör innehålla kolhydrater och protein. Läs gärna mer om lämplig kost för bästa återhämtning här.

Ät mera fisk!

Fet fisk, såsom lax, strömming, sardiner och sill är goda fettkällor som också är mycket proteinrika! Torsk är en mager fisk men det fett den innehåller är av god kvalitet! Härliga fiskrecept hittar du här.

Fler näringsämnen: