Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Ny kosthållning

Två vägar till

vegetarisk LCHF

Allt fler sneglar på vegetarisk LCHF. Det vanliga är att man är vegetarian och börjar äta enligt LCHF, eller att man äter enligt LCHF och blir vegetarian.

Publicerad den 14 maj 2015

LCHF (Low Carb High Fat) är en kosthållning som innebär att man äter lite kolhydrater och mycket naturligt fett.
 
– Är du vegetarian i dag, då handlar vegetarisk LCHF om att ta bort spannmål och dra ner på mängden bönor och linser. Kompensera genom att äta mer fett och mer protein i form av ägg och mejeriprodukter, säger Katarina Wikholm som tillsammans med Pauline Demetriades har skrivit kokboken LCHF för vegetarianer. 

Katarina Wikholm menar att den andra vägen, det vill säga att utgå från LCHF och bli vegetarian, är svårare.

– De som i dag äter enligt LCHF är inte vana vid att jaga proteiner. Att få i sig tillräckligt med proteiner när man tar bort kött, fisk och fågel kräver lite kunskap och eftertanke, säger Katarina Wikholm.

Ägg bör toppa inköpslistan

Vill man äta vegetarisk LCHF är ägg det livsmedel som bör toppa inköpslistan. 

– Ägg, ost, smör och andra feta mejeriprodukter är nödvändiga för ett tillräckligt stort och komplett proteinintag, eftersom mängden baljväxter bör begränsas och spannmålen utgår. 
När det gäller vegetabiliska livsmedel rekommenderar Katarina Wikholm storpack med frysta grönsaker.

– Jag köper fryst broccoli, mixgrönsaker och brysselkål, det gäller att hålla kostnaden nere. Avokado är också väldigt bra, om än ganska dyrt. Andra bra livsmedel är kokosfett, olivolja, rapsolja, svamp, oliver och gröna bönor som skärbönor och haricots verts, säger Katarina Wikholm.

Jäst soja bättre än obehandlad

Med sin höga proteinhalt är sojabönan en stapelvara i mångas vegetariska kost. Katarina Wikholm rekommenderar jäst eller fermenterad soja, exempelvis tofu och tempeh, framför soja som är obehandlad eller enbart upphettad eller kokad, exempelvis sojamjölk och kokta sojabönor.

– Jäsningen motverkar ämnen som försvårar nedbrytningen av protein, vilket gör det lättare för kroppen att tillgodogöra sig de 20-30 procenten protein som sojabönor faktiskt innehåller, säger Katarina Wikholm.

Vegansk LCHF-kost rekommenderas inte

Är det då möjligt att vara LCHF-vegan? 

– Nej, det skulle jag inte förorda. Utan ägg och mjölkprodukter är det oerhört svårt att få i sig all den näring du behöver. Det kanske går att skippa antingen ägg eller mjölkprodukter, men definitivt inte båda. 

För tips på rätter som är både vegetariska och LCHF, scrolla ner!

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer