Hoppa till sidans innehåll

Sömnserien del 3

Tv och mobilen

gör det svårare att somna

Titta på tv, kolla mobilen, surfa på läsplattan eller sitta framför datorn – vanliga aktiviteter före läggdags. Men strålningen från skärmen gör det svårare att somna. Detta är del 3 av 5 i en serie om sömn.

Publicerad den 12 juli, 2015

Det kan vara oerhört avslappnande att sjunka ner i soffan med en skärm framför sig. Kolla Facebook, surfa lite, skicka ett par mejl och zappa. Men faktum är att tiden framför skärmen har en negativ inverkan på insomningsprocessen. Dels för att aktiviteten i sig kan skapa en stress, dels för att de flesta skärmar utstrålar ett blått, uppiggande ljus.

– Det blåa ljuset piggar upp och stoppar sömnhormonet melatonin från att utsöndras. Vi har till och med en särskild typ av ljusreceptorer i ögat som reagerar specifikt på det blåa ljuset, som i naturen inte förekommer annat än under dagtid, berättar Jonathan Cedernaes, läkare och sömnforskare på Uppsala universitet. 

Sömnhormonet sjönk drastiskt

Forskningen om skärmstrålningens påverkan på sömnen är fortfarande i sin linda. Men en färsk studie visar på ganska drastiska effekter av ljusexponering fel tid på dygnet.

 – Testpersonerna fick varje kväll i flera dagar sitta med en läsplatta framför sig timmarna innan de skulle sova. Sömnhormonet melatonin sjönk då med 50 procent mot det normala. Dessutom minskade drömsömnen, som är viktig för att bearbeta minnen, säger Jonathan Cedernaes.

 En möjlig lösning är att använda glasögon som blockerar det blåa ljuset.

 – En ny studie på ungdomar visar att användning av sådana glasögon gör att nivåerna av melatonin förblir normala, vilket sannolikt kan förbättra både sömnen och dygnsrytmen.

Undvik vissa LED-lampor

Undersökningar visar att nästan alla tonåringar och vuxna sysselsätter sig med skärmaktiviteter timmarna före läggdags. Dessutom skaffar vi allt större tv-apparater, som kan utstråla ännu mer ljus.

– Har du svårt att somna bör du definitivt lägga bort mobilen och läsplattan på kvällen. Du bör åtminstone vrida ner ljusstyrkan på skärmen eller göra den mindre blå. 

För den som vill läsa en bok före läggdags har Jonathan Cedernaes följande tips:

– Se till att ha en läslampa med ganska svagt och rött, så kallat varmt, ljus. Var försiktig med LED-lampor, många sådana utstrålar massor av blått ljus. 

Läs del 1 - Vilken sömntyp är du

Läs del 2 - Så mycket sömn behöver du

Läs del 4 - För lite sömn - så påverkas kroppen

Läs del 5 - Så sover du bättre

ICA återkallar ICA panerade Nuggets av griskött, och ICA panerad schnitzel av griskött Läs mer