Hoppa till sidans innehåll

Träningstips

Träning för småbarnsföräldrar

- 10 tips

Desirée Falk Olsson, 40 år, har ett heltidsjobb och tre barn. Ändå hinner hon träna en timme varje dag, i sin satsning på triatlon. Här är hennes knep för att hinna!

Publicerad den 29 juli, 2015

”Jag hinner inte.” Det är nog den vanligaste förklaringen till varför folk inte tränar. Och när man sitter där med smutstvätt, disk, obesvarade mejl och barn som pockar på uppmärksamheten är det verkligen så det känns. 

Trebarnsmamman och triatleten Desirée Falk Olssons knep är att inkludera sina tre barn – 4, 6 och 8 år gamla – i träningen. Det här är hennes bästa träna-med-små-barn-tips!

1. Dra på dig träningskläderna

Om du inte ska gå till jobbet, sätt på dig träningskläder det första du gör. Då är du redo att ge dig iväg om och när tillfälle ges.

2. Följ med till lekparken

Vill barnen gå till lekparken? Ja, men följ då med! Medan barnen gungar, klättrar och tjoar kan du styrketräna med hjälp av en stång, en bänk eller liknande. Tips på enkla och effektiva övningar hittar du här.

3. Spring när barnen cyklar

Barnen brukar cykla i olika tempo – jättesnabbt, en paus, jättesnabbt, lite långsammare. För dig betyder det utmärkt intervallträning!

4. Bestig ett berg

Backträning är effektivt för dig – och ett äventyr för barnen. Medan barnen traskar långsamt uppåt kan du springa lite före, sedan tillbaka till barnen, springa lite före, sedan tillbaka till barnen. Utrusta gärna barnen med ett bälte med små vattenflaskor. En rolig drickpaus kan peppa rejält! Och varför inte dra till med ett vårskrik à la Ronja Rövardotter där uppe på toppen? Barn gillar när det spårar ur lite. 

5. Ge barnen en karta

Ta fram en karta och låt barnen rita in vart ni ska. Kanske till en kompis, lekparken eller affären? Dra på er träningskläder och låt barnen själva använda kartan för att hitta. 

6. Turas om att träna

Det finns många lekparker som ligger i anslutning till ett motionsspår. Åk dit hela familjen. En förälder leker med barnen medan den andra tränar. Sedan byter ni. Båda föräldrarna får ett skönt träningspass, samtidigt som barnen får vara ute och leka.

7. Utmana barnen på plankan

Visa barnen hur man gör plankan, utfallssteg och andra styrkeövningar. Yogapositioner brukar också upplevas som kul och spännande.

8. Ta med barnen till en fotbollsplan

Låt barnen spela boll medan du kör intervaller runt planen. Vill barnen hellre springa runt med dig – ja, låt dem hänga på!

9. Ge er ut på cykeläventyr

Sätt barnen i en cykelvagn eller barnstolar och ge er ut på äventyr! Upptäcktsfärd för barnen och motion för dig. Åk och titta på djur, tåg eller annat som lockar.

10. Simma när barnen åker båt

Om barnen är lite större, låt dem åka båt medan du simmar bredvid.

ICA återkallar ICA Vegonuggets med krispig majspanering Läs mer