Hoppa till sidans innehåll

Socker i mat

Så mycket socker

innehåller maten

Att snaska söta saker är mångas last och det vi ofta försöker sluta med. Men det kan vara svårt och ännu svårare är det att tyda näringsdeklarationen på förpackningarna. Vad räknas egentligen som socker? Här reder vi ut begreppen!

Elin Nordström

Så hur vet man om det är för mycket socker i en produkt?

Jo! Så här är det: De flesta förpackade produkter har en näringsdeklaration och där anges hur mycket kolhydrater det finns i produkten samt hur stor del av dem som är sockerarter. Dessa kan vara både naturliga och tillsatta i produkten. Utöver det så finns det också en ingredienslista på förpackningen där det framgår i procent hur mycket som är tillsatt socker samt vilket typ av socker som tillsatts.

För att få vetskap om produkten innehåller tillsatt socker eller inte måste alltså näringsdeklarationen läsas i kombination med ingredienslistan. Det gör att du på ett enklare sätt kan avstå från produkter som innehåller för många procent tillsatt socker. För att leva mer hälsosamt bör vi dra ner på det tillsatta sockret som tillsätts för sin söta smak eller för konservering eller konsistensgivning. 

Naturligt förekommande socker och tillsatt socker

Naturligt förekommande socker finns i: mjöl, mjölkprodukter, frukt och bär och utgörs exempelvis av laktos eller fruktos.

Tillsatt socker kan anges i en innehållsförteckning som majssocker/sirap, dextros, fruktos, glukos, HFGS (high-fructose glucose syrup), honung, lönnsirap, agavesirap, invertsocker, isoglukos,  levulos (levulos är ett annat namn på fruktos), fruktos, maltos, melass, sirap, sackaraos (socker), råsocker, koncentrerad fruktjuice, fruktjuicer, saft och honung.

Bröd

När det kommer till bröd ska du titta efter var jästen står i förhållande till socker i ingrediensförteckningen. Om jästen står före sockret så har sockret brutits ned av jästen under jäsningen. Står sockret före jästen i innehållförteckningen så betyder det att en viss del av sockret finns kvar i brödet. Tänk på att socker i bröd också kan anges som exempelvis honung eller sirap. Sikta på bröd som innehåller under 5 gram sockerarter totalt och håll utkik efter nyckelhålsmärkningen!

Müsli

Man tillsätter sällan socker i müsli men istället används ofta olika frukter och i vissa fall tillsätter man fruktjuicekoncentrat just för sina sötande egenskaper.

Hur ska jag läsa ingrediensförteckningen?

Det som finns mest i en produkt anges först och därefter kommer ingredienserna i fallande ordning. 

Tips!

Undvik eller dra ner på sockerbomber som läskedryck, energidryck, godis, kakor, och bullar och se upp med smaksatt yoghurt, fruktkräm och efterrättssoppor som kan innehålla mycket socker. De är de stora bidragsgivarna av socker i kosten! Söta tillbehör som sylt, ketchup eller senap bör inte överstiga 2 matskedar per portion. En liten nypa socker som krydda är inget att oroa sig för, det är helheten som räknas.

Vad betyder det?

  • Monosackarider

    Här ingår glukos, fruktos och galaktos.

  • Disackarider

    Här ingår sackaros som är vanligt socker, laktos som är mjölksocker och maltos som finns i malt men också i mjöl.

  • Polysackarider

    Polysackarider byggs upp av monosackarider till mycket stora molekyler och benämns som stärkelse eller exempelvis pektin.