Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Så blir kräftskivan

nyttig

Den 8 augusti är det kräftpremiär! Skaldjur är väldigt nyttiga, och genom att komplettera med gröna tillbehör kan kräftskivan bli rena hälsofesten. Här är tipsen!

1. Ät hur mycket kräftor du vill

Skaldjur innehåller lite fett, men massor av protein, järn och zink. Att de är pilliga gör att du äter långsamt, vilket är bra för mättnadskänslan. 

2. Gör din egen lag

Kräftlagen innehåller salt och socker, ibland även tillsatser. Om du har tid, ork och lust – koka din egen lag på vatten, krondill (koka utan stjälken för bästa smak), lök, en skvätt öl och lite salt. Smaka dig fram!

3. Satsa på nyttiga tillbehör

Tycker du att västerbottenpaj är ett måste på kräftskivan? Ett hälsosammare alternativ är grönkålspaj med svarta oliver och västerbottensost. Andra mättande favoriter – som passar utmärkt till kräftorna – är mangoldpaj med mozzarella, aubergineröra, grön ärthummus, sallad med rostade grönsaker, ost och oliver samt sallad med grillade grönsaker, mozzarella och pecannötter.

4. Välj alkoholfritt

Vitt vin utan alkohol passar alldeles utmärkt till kräftskivan! Välj gärna ett vin med hög fruktighet och liten sötma, som Torres Natureo Muscat eller Jacob’s Creek Riesling. Är du sugen på öl? Prova ett alkoholfritt veteöl, till exempel Störtebeker. Falcon Smakfull och Carlsbergs alkoholfria passar också bra till kräftor. Båda har en fruktig smak med liten beska, som matchas bra av kräftorna. Kolsyrat vatten är också gott till kräftor. Smaksätt gärna med citronskivor eller några färska kvistar krondill.

5. Lek 

Ett kul sätt att inleda kräftskivan är att anordna så kallade ”parcharader”. Hitta på ett antal ord/aktiviteter att dramatisera och skriv upp varje ord/aktivitet på två lappar. Lägg lapparna i en skål och låt gästerna dra en lapp. Sedan ska alla gäster – samtidigt – utföra sin charad och försöka hitta den person som har samma ord/aktivitet. Det blir bordsgrannen!

6. Lek ännu mer

Att äta kräftor tar lång tid och ofta sitter man kring bordet i flera timmar. Då kan det vara skönt att röra på benen. Känns kubb och tipspromenad lite slitet? Ett tips är att ladda ner appen PartyLekar. Alla lekar är märkta med grönt, gult eller rött, utifrån hur fysiskt krävande de är. Röda lekar kräver lite styrka och kondition, medan gröna lekar är för vem som helst.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer