Så sätter du mål med din träning

”Att börja träna utan mål, det är lite som att hoppa in i en taxi utan att meddela chauffören vart du ska. Visst, till slut kommer du nog fram, men det tar mycket längre tid.” Det säger Emilia Williamsson, personlig tränare.

Är det dags nu? Ja, det är dags nu! Kanske är du en ”periodare” som är redo att snöra på dig träningsskorna igen. Eller så traskar du mot gymmet för första gången i ditt liv. Oavsett om du har en träningsbakgrund eller inte, rekommenderar PT:n Emilia Williamsson att du sätter upp ett konkret mål för din träning.

– Många klienter kommer till mig och säger ”jag vill bli starkare” eller ”jag vill få bättre kondition”. Visst, det är bra mål, men de är ganska diffusa. Vill du kunna bära hem matkassarna utan att bli trött eller är målet hundra kilo marklyft? Vill du kunna springa till bussen utan att bli andfådd eller siktar du på Stockholm Marathon? Fundera på vad du vill att din kropp ska vara bra på och i vilka situationer du vill vara stark och uthållig, säger Emilia Williamsson.

Ett tips är att koppla målet till en känsla.

– Många har målet att gå ner i vikt. Då är det ofta mer motiverande att tänka på hur härligt det blir att handla de där kläderna du längtar efter, än att vågen visar fem kilo mindre. Om du har tränat mycket tidigare, men har hamnat i en svacka, kan du försöka påminna dig själv om hur träningen kändes när den var lustfylld och försöka hitta tillbaka till den känslan, säger Emilia Williamsson.

För att målet ska bli realistiskt, tycker Emilia Williamsson att man bör utgå från sin livssituation när man sätter sitt träningsmål.

Målet ska motivera – inte sänka

– Hur mycket jobbar du? Har du familj? Kanske andra fritidsintressen som tar tid? Hur mycket har du tränat tidigare? Jag tycker absolut att man ska sikta högt och drömma stort. Samtidigt är det viktigt att målet inte är för långt från ens kapacitet, för då är det lätt att målet sänker i stället för att motivera. Vi lever i ett samhälle där vi är utsatta för mycket yttre press, därför tycker jag att målen ska vara snälla, omvårdande och positiva för oss, säger Emilia Williamsson.

Emilia Williamsson tycker också att man ska vara öppen för att förändra målet under resans gång.

– Livet förändras och kanske även ens resurser. Därför är det bra att utvärdera målet efter en tid, kanske definiera ett annat mål, säger Emilia Williamsson.