Hoppa till sidans innehåll

Tips!

Så äter du

efter träningen

Att äta ordentligt före träningen är självklart för de flesta. Däremot glömmer många att fylla på med energi efter passet, trots att det gör att kroppen lättare tillgodogör sig träningen och snabbare återhämtar sig.

Ett träningspass kräver mycket energi och sliter på kroppens muskulatur. Därför är det viktigt att du fyller på med rätt näring för att återhämtningen ska komma igång. För detta behövs kolhydrater och protein – kolhydraterna behövs för återuppbyggnaden av glykogen medan protein är nödvändigt för att musklerna ska återuppbyggas i stället för att brytas ner.

Ät direkt efter träningen

Direkt efter träningen är musklerna helt inställda på att "suga åt sig" all energi de kan få. Den förmågan kvarstår i ungefär 1,5 timme efter ett pass, och det är därför viktigt att du så snabbt som möjligt efter träning äter något kolhydrat- och proteinrikt. Det kan till exempel vara en smoothie gjord på banan, cottage cheese på en knäckemacka eller en bön- och avokadosallad. Till detta bör du också dricka mycket vatten. 

En ordentlig måltid ger bäst återhämtning

Så snart du har kommit hem är det dags för en hel måltid, och här bör fokus ligga på kolhydrater, protein, fett och socker i en härlig blandning. Det kan till exempel vara en matig omelett med skinka, till det avokadosallad och en frukt. Om du inte ska hem inom den närmsta tiden kan det var en god idé att ta med sig en ordentlig matlåda. En pastasallad funkar bra! 

Vatten och vila är också viktigt

Utöver rätt val av mat är också vätska och vila viktigt för återhämtningen. Genom att se till att få en så god återhämtning som möjligt efter ett hårt träningspass, blir du också bättre rustad inför kommande träningstillfällen. 

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer