Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Fruktiga desserter

Mer dessert

mindre socker

Filmkvällar och fredagsmys resulterar lätt i sockerchock. Så hur går man från överkant till guldkant? Vi har tipsen.

Att unna sig något extra på helgen är självklart inte fel. Problemet är bara att fredagsmys lätt spiller över i lördagsgodis och söta söndagsbruncher. Därför kan det vara en god idé att byta ut någon av helgens desserter mot hälsosammare alternativ. 

Är man ute efter alternativa sötningsmedel funkar torkade bär och frukter väldigt bra. Dadlar kan man till exempel mixa med nötter och havregryn för söta och goda frukt- och nötbollar som kan rullas i riven kokos. Andra bra alternativ är frysta bär och honung.

Frukt ÄR godis

I vissa fall kan det faktiskt räcka att äta vanlig frukt till efterrätt. Rakt upp och ner. Man behöver faktiskt inte böka till det så mycket, säger Leif Grönlund, kock i ICAs kök. Ibland räcker det att äta en riktigt mogen persika som dryper av saft, eller sätta sig efter maten och skala ett päron med kniv, skära i bitar och äta direkt.

Genom att skära upp frukten känns den genast lite roligare och godare menar han. Blandad frukt skuren i grova bitar serverad på en skärbräda, eller ananas som man trär på spett är bra exempel på enkla desserter som ändå känns lite arbetade.

– Vill du lyxa till det lite extra smälter du mörk choklad och gör en superenkel chokladfondue, säger Leif. Och så toppar du med lite rostad kokos eller hackade nötter. Du kan också skicka in lite päron och äpplen i ugnen med kanel och honung på – det behöver inte vara krångligare än så!

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer