Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Med god energi i siktet

För parasportskytten Martin Häll hänger allt på förmågan till total koncentration. En sekunds bristande fokus kan få stora konsekvenser. För att uppnå en sådan närvaro krävs förstås lång träning, men också en bra och varierad kost. Läs Martins tips om hur man laddar bäst inför tävling!

2012 började Martin Häll från uppländska Huddungeby satsa på sportskytte på allvar. Redan ett par år senare var han en av våra mest meriterade skyttar med flera världscupsegrar, EM-silver och guld i förra sommarens VM i tyska Suhl i tuffast tänkbara konkurrens.

Absolut fokus

Nästa stora utmaning för Martin, som föddes med ryggmärgsbråck och är förlamad från midjan och nedåt, blir SM i Växjö för icke funktionsnedsatta i slutet av mars. Han är mitt uppe i förberedelserna.

– Jag har bytt både gevär och jacka efter jul, så nu måste jag träna upp mig med den nya utrustningen. Det är svårt att veta var jag står, men mitt mål är att försöka göra en skjutning som gör att jag känner att jag har gjort mitt bästa. En av de stora utmaningarna för en tävlingsskytt är att hantera både de fysiska och mentala påfrestningarna. En tävling kan hålla på i uppemot tre timmar.

– Det är svårt. När man sitter där och skjuter får man absolut inte tappa fokus. Man måste vara med mentalt hela tiden och inte sväva bort i tankarna,säger han

Tappar du fokus ens för en kort sekund så kan du skjuta bort dig om du har otur.

– Därför brukar jag försöka gå in i mig själv under tävlingarna. Jag letar upp avskildhet för att få lite lugn och ro och lyssnar gärna på musik jag gillar. Ibland kollar jag resultatlistorna, men du kan ju inte påverka vad de andra gör, så det får man försöka tänka bort.

Hård träning

En förutsättning för att de mentala bitarna ska falla på plats är att den fysiska konditionen är på topp. Liksom i all annan tävlingsidrott på elitnivå gäller det att förbereda sig så gott det bara går, konstaterar Martin Häll.

– Jag tränar i snitt tre pass skytte och två pass fys i veckan. På vintern blir det mest gymmet, och på sommarhalvåret ger jag mig ut med min armdrivna cykel.

Ladda med rätt mat

I takt med att han satsar allt hårdare på sin idrott blir det också allt mer uppenbart vilken betydelse kosten har för prestationen på skjutbanan. Till exempel måste han äta i god tid före tävlingen för att hinna smälta maten och få ned vilopulsen.

– Sedan jag började med skyttet har jag blivit mer fokuserad på vad det är jag äter. Det är viktigt att få sig en varierad och näringsriktig kost. Det blir vanlig mat och rejält med grönsaker och frukt. Som tur är jag allätare. Men det är klart, visst smakar det extra gott med en grillad köttbit eller en hemmagjord lasagne.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer