Hoppa till sidans innehåll

God morgon!

Frukost med

Fredrik Paulún

Det här är maten som hör hemma på frukostbordet – och livsmedlen du bör undvika. Näringsfysiologen Fredrik Paulún guidar till en god morgon!

Publicerad den 17 maj 2015

Hur började du den här dagen?

– Jag åt havregurt, som är baserad på havre men smakar yoghurt. Jag blandade i lite vegetabiliskt proteinpulver och hällde över osötad kakaomüsli. Till det drack jag en kopp bryggkaffe utan mjölk eller socker. Sedan gav jag mig ut och sprang en halvmil. Det är en lagom löprunda för mig, springer jag längre får jag bara ont.

Äter du alltid frukost före du springer?

– Ja, om jag inte äter först kroknar jag direkt. Men visst kan du ta en morgonpromenad à cirka 45 minuter före frukosten. Men en bra tumregel är att äta inom en timme efter att du har gått upp. Gör du inte det kan du få problem med hormoner, plus att muskelnedbrytningen kommer igång.

Hoppar du någonsin över frukosten?

– Nej, gör jag det blir jag sugen på sötsaker, sedan blir hela dagen förstörd.

Hur nyttigt är egentligen det där kaffet?

– En stor, amerikansk studie visar att hederligt bryggkaffe skyddar mot diabetes typ 2. En kopp kaffe minskar risken för att få diabetes typ 2 med sju procent. Tre koppar kaffe minskar alltså risken med drygt 20 procent. Sedan ska du nog inte trycka i dig tio koppar kaffe om dagen, då kan du få magbesvär och svårt att sova. Pulverkaffe ger inte samma skydd, då det är väldigt raffinerat.

Finns det några andra hälsofördelar med kaffe?

– Ja, koffeinet ökar halten dopamin i hjärnan, vilket är ett belöningsämne som gör oss lyckliga.Sötsaker ökar också halten dopamin, men genom att få en dopaminkick av kaffet känner vi inte samma behov av sötsaker. Plus att koffein ökar kroppens energiförbrukning, vilket gör att man bränner mer fett. Svart te har samma effekt.

En annan populär morgondryck är juice. Tummen upp eller tummen ner?

– Tummen upp! Studier visar att ren fruktjuice är bra för hälsan, den ökar varken risken för diabetes typ 2 eller karies. Om du exempelvis äter ett par ägg, som bara innehåller fett och proteiner, är det jättebra att komplettera med ett glas fruktjuice för att få i dig lite kalorier 
också. Fruktdryck med tillsatt socker, typ nektar, bör du däremot undvika. 

Vad ska man inte servera till frukost?

– Jag själv är noga med att inte äta socker till frukost. Det gör mig dåsig, jag blir hungrigare över dagen och blodsockersvängningarna gör mig mindre skärpt. En frukost som består av sötad yoghurt med corn flakes innehåller ungefär 30 gram socker, vilket motsvarar halva den mängd socker en vuxen kropp tål per dag. Mitt råd är att undvika sötat bröd, sötade grötmixer, nyponsoppa och givetvis kräm, som inte är annat än utspädd marmelad.

Vad ger du dina söner till frukost?

– Min 5-åring ger jag ofta en osötad surdegsmacka med ost och skinka. Han petar gärna bort pålägget, men om jag förklarar att det får honom att orka mer på dagis, då brukar han äta pålägget också. Min 18-månaders är svårare, han är mer nyfiken på livet än på mat. Men jag har märkt att det är bättre att lägga fram en enda munsbit, då äter han den. Lägger jag fram tio slänger han bara bort dem.

Gör du skillnad på vardagsfrukost och helgfrukost?

– Absolut! Till helgen äter jag gärna en fruktsallad gjord på riktigt bra tropiska frukter: 
trädmogen mango, granatäpplen och bananer. Det blir ofattbart gott! Till det serverar jag gärna en stor omelett som hela familjen delar på.

Något sista tips på vägen?

– Vi är väldigt konservativa när det gäller frukosten. Antingen är man grötmänniska och då äter man gröt varje morgon, eller så är man müslimänniska och då äter man alltid müsli. Mitt tips är att variera frukosten, det blir mycket roligare så!