Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Krydda med gult!

Frossa

i citroner

Dra ner på saltet och krydda i stället med citron – både nyttigare och godare.

Publicerad den 14 juli, 2015.

Citron – en C-vitaminbomb!

Citroner innehåller massor av vitamin C, som också kallas askorbinsyra. Vitamin C hjälper kroppen att ta upp järn ur maten och kan hjälpa celler att försvara sig mot fria radikaler, det vill säga atomer eller molekyler som sannolikt kan orsaka hjärt-kärlsjukdom och cancer. Vitamin C har även positiva effekter på blodkärl, hud, tänder och skelett. 

Visste du?

En citron trivs bäst i temperaturer runt 11-15 grader. När den förvaras för kallt mörknar fruktköttet. Citronen ska kännas fast och skalet spänsigt, när frukten är mogen mjuknar den. Färgen är gul, men kan skifta i grönt och ändå vara mogen. 

3 tips för juicepressning

Ska du pressa citroner? För att få ut så mycket juice som möjligt finns det några olika knep:

  1. Rulla citronen hårt under handflatan mot bordet.
  2. Värm citronen en kort stund i mikron (cirka 10 sekunder).
  3. Lägg citronen i varmt vatten en stund.

Använd citronskalet också

Innan du pressar citronen – ta tillvara på den färgade delen av skalet (det vita smakar beskt). Skalet har en vacker färg och kraftig citronsmak, och är därmed en utmärkt dekoration och smaksättare i mat och efterrätter. Dessutom innehåller citronskalet minst lika mycket vitaminer som citronköttet. Enklast är det att riva/strimla med ett zestjärn, men ett hederligt rivjärn funkar också. Använd ekologiska citroner, då skalet i konventionellt odlade citroner kan innehålla bekämpningsmedel.

Delar av texten ovan har publicerats i Månadens skörd, en kundtidning om frukt & grönt från ICA Kvantum.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer