Hoppa till sidans innehåll

Ät mer fisk!

Din hälsa och fisk

- 6 tips

Ät mer fisk och skaldjur – gärna tre gånger i veckan! Inget annat livsmedel ger dig samma boost av protein, vitaminer, mineraler och omega 3-fett. Abborre, blåmussla, bläckfisk, havskräfta, hoki, kolja, krabba, makrill, pilgrimsmussla, röding, rödspätta, sej, strömming, torsk … Fiskdisken är full av nyttiga läckerheter! Men vilka fiskar och skaldjur ska man välja? Och varför? Här är några hälsotips!

  • Ät fisk och skaldjur flera gånger i veckan

    Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan. Den traditionella fiskdagen är tisdag (vem minns inte skolbespisningens karotter med kokt, stekt och panerat), but Tuesday is not enough. Vilka är dina fiskdagar?

  • Ät både fet och mager fisk

    Olika fisksorter innehåller olika nyttigheter, och genom att variera vad du lägger på tallriken breddar du intaget av vitaminer, mineraler och nyttiga fetter. Exempelvis innehåller feta och medelfeta fiskar som sill, lax och makrill extra mycket omega 3-fett.

  • Extra viktigt på vintern

    Solen är vår viktigaste källa till vitamin D. Men när mörkret faller behöver vi få i oss vitaminet på annat sätt, gärna genom att äta feta fiskar som sill och lax. En del magra fiskar, som abborre och gös, innehåller också mycket vitamin D.

  • Välj gröna fiskar

    Välj gärna fisk som bidrar till ett mer hållbart fisk. Vilka fiskar du kan äta med gott samvete – och vilka du bör undvika – hittar du i Världsnaturfonden WWFs fiskguide. Håll också utkik efter miljömärkningarna MSC (Marine Stewardship Council), ASC (Aquaculture Stewardship Council) och KRAV.

  • Var återhållsam med fisk från Östersjön

    Fisk från Östersjön innehåller miljögifter. Därför bör barn, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande vara återhållsamma med fisk från det vattnet.

  • Gör det enkelt – välj ICA Gott liv

    ICA Gott liv är en serie produkter för dig som vill leva hälsosamt. I fisk- och skaldjurssortimentet finns godbitar som röding, torskrygg, räkor med aioli, hel hummer, havskräftor, krabba, vinkokta musslor och laxburgare. Givetvis är alla livsmedel framtagna med hänsyn till både hälsan och miljön.

ICA stoppar försäljning av barnkläder från Ronald A/S pga kvalitetsbrist som kan orsaka kvävning. Läs mer