Hoppa till sidans innehåll

Upp och stå!

Stillasittande -

dåligt för hälsan

Har du ett kontorsjobb? Försök att lyfta från stolen ett par gånger i timmen. Studier visar nämligen att stillasittande ökar risken för bland annat hjärt-kärlsjukdom och diabetes.

Publicerad den 29 november, 2015

Enligt Mats Börjesson, hjärtläkare och professor i idrott på GIH, är vi svenskar ett av de folk i Europa som sitter stilla allra mest.

– Vi sitter stilla ungefär två tredjedelar av vår vakna tid. Detta enligt en pilotstudie på medelålders kvinnor och män från Göteborg. Vi på GIH var delaktiga i studien, som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften PLoS One, säger Mats Börjesson.

Stillasittande innebär per automatik en frånvaro av aktivitet, vilket vi behöver för att må bra och hålla oss friska. Men det finns även en direkt risk med att sitta stilla för länge.

– En aktiv muskel avsöndrar substanser som har betydelse för hormonbalansen. När vi är inaktiva rubbas den balansen. Det påverkar fettvävnaden och man utvecklar lättare bukfetma, vilket är starkt kopplat till både stroke och hjärtinfarkt. Även blodsockernivåerna påverkas, vilket kan orsaka diabetes.

Regelbunden motion ger visst skydd

Att stillasittande är dåligt för hälsan är relativt ny kunskap. Det var först för fem, tio år sedan man började forska på området, och ännu återstår många frågor. Exempelvis finns det ingen säker kunskap om hur ofta man behöver röra på sig för att motverka stillasittandets negativa hälsoeffekter.

Två bensträckare i timmen

– Ska jag ändå ge ett råd så skulle jag säga att det är bra med två bensträckare i timmen. Ännu bättre är det givetvis att höja skrivbordet och stå och jobba. För när du står upp är benmusklerna aktiva, vilket påverkar hormonbalansen positivt. Att stå och jobba gör även att vi går runt mer på kontoret. Exempelvis tenderar vi att söka upp kollegor i stället för att mejla.

Stillasittande innebär en risk för såväl otränade som vältränade. Personer som motionerar regelbundet har dock ett visst skydd mot stillasittandets negativa effekter på hälsan.

7 tips för att sitta mindre

  1. Gå eller cykla till och från jobbet.
  2. Höj skrivbordet och stå upp och jobba.
  3. Om du sitter, ta en bensträckare två gånger i timmen.
  4. Se det som en sport att undvika hissen.
  5. Stå upp när du lyssnar på föredrag. Mingelbord är suveräna för hälsan!
  6. Byt ut vissa sittande möten mot gåmöten. Fungerar särskilt bra vid medarbetarsamtal, då ni bara är två och datorn inte är ett måste.
  7. Vi promenerar våra hundar i ur och skur, men inte oss själva. Så om du inte har någon hund: Gå ut med dig själv morgon och kväll!