Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Kom igång!

Börja träna utan

att skada dig

Det är dags nu, att börja träna! Men hur kommer man igång utan att riskera skador? Emilia Williamsson, PT, ger sina bästa nybörjartips.

Emilia Williamsson, personlig tränare (PT) på Actic, träffar många klienter som aldrig tidigare har satt sin fot på ett gym. De står på ruta ett och vill ha hjälp att komma framåt. Kanske med stela leder, svaga muskler och dålig kondition. Men hur ska man då närma sig träningen om man vill minimera risken för skador?

– All träning börjar med att lära sig kroppens grundrörelser. Som att sätta sig ner och resa sig upp, vilket är grunden till knäböjningar. Eller att låta benen gå i olika riktningar, vilket är grunden till utfallsrörelser. Att lyfta saker, skjuta saker ifrån sig och rotera kroppen är andra exempel på grundrörelser. När grundrörelserna väl sitter har man en stabil grund, och då kan man öka belastningen och intensiteten, förklarar Emilia Williamsson. 

Startpositionen A och O

Emilia Williamsson rekommenderar alla sina klienter, nybörjare som vältränade, att inleda varje träningspass med att ha en bra startposition.

– Ställ dig rakt upp och ner på golvet. Tänk dig att en heliumballong lyfter ditt huvud, så att du känner dig lätt och lång. Nästa steg är att se till att fötterna står stadigt på golvet, att du inte står på tå eller på hälarna, vikten ska vara jämnt fördelad över hela foten. Ta ett djupt andetag, känslan ska vara att bröstkorgen vidgas utan att axlarna åker upp mot öronen. Därefter spänner du magen.

Stabil grund minskar skaderisken

Emilia Williamsson kan inte nog betona vikten av att skapa en stabil grund för sin träning. 

– Det är så lätt att man vill börja träna ”på riktigt” direkt, det vill säga ganska hårt och intensivt. Men genom att lägga lite tid på grundrörelserna, öva in dem ordentligt och därefter successivt öka belastningen och intensiteten, minskar du risken för skador rejält, avslutar Emilia Williamsson.

 

Har du ICA-kort?

Läs mer om hur du får en veckas fri provträning på Actic och 50 procent rabatt på medlemsavgiften.