Det lönar sig

Ät nyttigt,

gott och billigt!

Efter semestern är plånboken ofta tunnare än vanligt. Men det är ingen ursäkt för att välja bort den hälsosamma maten. Här är tips på livsmedel som är både nyttiga och billiga!

Publicerad den 31 augusti, 2015

Visst, det finns en hel del hälsosam mat som kostar en hel del pengar. Men allt nyttigt kostar inte skjortan. Snarare tvärtom. Här är livsmedlen som gör gott både för din hälsa och ekonomi.

1. Rotfrukter

Potatis, sötpotatis, rättika, morot, rödbeta, gulbeta, kålrot, svartrot, palsternacka, rotselleri – listan på härliga rotfrukter kan göras lång. De innehåller mycket kostfibrer, som ger en bra mättnadskänsla, samt massor av vitaminer och mineraler. Hur låter rostade rotfrukter med kyckling och dragondipp?

2. Baljväxter

Fyll kundvagnen med bönor, ärtor och linser. Baljväxter innehåller gott om fibrer, proteiner och B-vitamin. De är även rika på många mineraler, såsom järn, magnesium och zink. Baljväxter smakar inte så mycket i sig, men tar lätt upp kryddor och andra smaker. Så slösa med vitlök, ingefära, lime, chili och curry när du tillagar dina baljväxter! Här är recept på en supergod linssoppa med broccoli.

3. Grönsaker i säsong

Att köpa grönsaker i säsong är både billigare och miljövänligare. Nu i september finns massor av grönt i säsong, bland annat gurka, isbergssallad, paprika, broccoli, blomkål – och alla goda rotfrukter. En favorit på middagsbordet är broccolisoppa med mozzarellatoast.

4. Prisvärd fisk

Fryst fisk är nästan alltid billigare än färsk. Och eftersom man fryser ner fisken så snabbt bevaras alla viktiga vitaminer och mineraler. Prisvärda fisksorter är exempelvis sej, torsk och lax. Tonfisk på burk är också hälsosam mat till en billig penning. Får vi fresta med senapsbakad torsk med rostad sötpotatis? Eller ljummen potatis- och tonfisksallad med bönor?

5. Kyckling

Kyckling är både gott, hälsosamt och relativt billigt. Prova gärna apelsinstekta rotfrukter med kyckling eller kyckling med coleslaw och rostad potatis. Tips! Genom att köpa och tillaga en hel kyckling i stället för kycklingfiléer, får du mer mat för pengarna.