Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

ICA-dietisten tipsar!

Antioxidanter –

kroppens rostskydd

När kroppen utsätts för yttre påfrestningar, exempelvis avgaser och UV-strålning, bildas fria radikaler som stör våra celler. Du kan neutralisera dem genom att äta mat rik på antioxidanter.

Publicerad den 30 april 2015

– Fria radikaler är som små farliga monster som påverkar kroppen, säger ICA-dietisten Caroline Wilbois.

Att helt undvika fria radikaler går inte. De finns nämligen naturligt i kroppen och bildas när du andas. Men du kan begränsa de fria radikalerna genom att inte röka, stressa mindre, undvika friterad mat, sola med förstånd, dricka alkohol i måttliga mängder och undvika luftföroreningar. 

Ät enligt regnbågen

Du kan också neutralisera de fria radikalerna genom att äta mat rik på antioxidanter, som är kemiska molekyler som förebygger oxidation i cellerna.

– Antioxidanter fungerar som kroppens rostskydd och finns framför allt i färgstark mat. Ett tips är att äta enligt regnbågen, alltså någon mat från varje färg i regnbågen varje dag. Ät förslagsvis blåbär för blått, rödbetor för rött, bananer för gult, morot eller sötpotatis för orange och spenat, broccoli eller grönkål för grönt, tipsar Caroline Wilbois.

– Du kan också tänka att du ska äta mat som påverkar kroppen. Blåbär gör tungan blå, rödbetor färgar urinet, chili får dig att svettas, lök får dig att gråta. Den typen av livsmedel innehåller massor av antioxidanter, säger ICA-dietisten Johanna Andersson.

Kan förebygga sjukdomar

Frukt och grönt är den viktigaste källan till antioxidanter. Andra källor är fullkorn och nyttiga fetter från nötter, vegetabilisk olja och fisk. Rött vin innehåller också antioxidanter, men den nyttan bör vägas mot onyttan med att dricka alkohol. Mörk choklad är ett annat exempel på ett antioxidantrikt livsmedel som bör konsumeras med måtta.

Antioxidanter anses skydda våra celler och kan då eventuellt motverka sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, grå starr, cancer, parkinson, alzheimer och demenssjukdom. Även inflammationer och för tidigt åldrande.

Tips! En smoothie gjord på färgstarka frukter eller bär är ett både lätt och gott sätt att få i sig antioxidanter. Scrolla ner för recept!