Friluftsliv

10 tips inför

fjällvandringen

Den friska luften. Naturen. Lugnet. Kroppen i ständig rörelse. Att vandra i fjällen gör underverk för hälsan! Här är tipsen för den ultimata upplevelsen.

Publicerad den 14 augusti, 2015

Vi bör alla röra på oss minst 30 minuter om dagen. Under en fjällvandring går du vanligtvis under flera timmar, i en miljö som får varenda cell i kroppen att jubla. Men. För att fjällvandringen ska bli den där fantastiska upplevelsen du önskar – och inte en studie i mygg, skavsår och frusna fingrar – gäller det att vara rätt förberedd.

Annica Ericsson är utbildad fjällguide med sin bas i Funäsfjällen. Hon är uppvuxen i den lilla byn Bruksvallarna i Härjedalen och har en livslång erfarenhet av friluftsliv i fjällmiljö under alla årstider. Ta del av hennes tips om hur din fjällvandring kan bli den bästa möjliga!

1. Förbered turen noga

Fundera på vad du vill se, göra och uppleva under din fjällvandring. Planera sedan turen utifrån det. Granska kartor, prata med guider och hör med folk som har vandrat där du ska vandra. Läs på!

2. Satsa på bra utrustning

Fått ärva kusinens gamla kängor? Var skeptisk, för du vill knappast möta fjället med skavsår. Investera i bra utrustning! Gå in kängorna där hemma! Se till att ryggsäcken sitter som den ska! Tänk på att vädret på fjället kan ändras snabbt, och att du därför bör packa ner en varm tröja och regnkläder även om solen skiner från en klarblå himmel när du ger dig ut.

3. Vandra under sensommar eller höst

Fjällen är som allra vackrast i slutet av augusti och början av september. Då har myggen försvunnit och naturen sprakar i vackra höstfärger. Luften är svalare, men det är ännu inte direkt kallt.

4. Bo på hotell om du vill ha det bekvämt

Vill du ha det enkelt och bekvämt? Boka in dig på hotell eller i stuga och gör dagsturer i närområdet. Berg, vattendrag och renhjordar finns ofta runt hörnet, vilket gör att du kan uppleva massor under dina dagsutflykter. Ett bra alternativ om du reser med små barn! I Funäsfjällen finns exempelvis inte mindre än 30 rekommenderade dagstursleder – i varierande längd och svårighetsgrad.

5. Vandra mellan fjällstationer  om du vill se lite mer

Vill du vidga dina vyer? Då är ett tips att vandra mellan fjällstationer. Det finns både enkla stugor, som kräver att du har med dig egen mat och egna sängkläder, och bekväma stationer där du kan äta en trerätters och sova i en skön säng. En väldigt populär sträcka är Jämtlandstriangeln, då du vandrar mellan Storulvån, Sylarna och Blåhammaren – 47 kilometer på tre dagar. 

6. Sov i tält – om du söker den totala friheten

Vill du sova när du vill, där du vill? Då är kanske tältning grejen för dig! Det kräver dock en hel del utrustning: tält, liggunderlag, sovsäck, spritkök, mat, extra kläder, med mera. Packning för en tur à tre nätter brukar väga cirka 15 kilo, mer om du är borta längre.

7. Vandra utanför leden

Att lämna de utstakade lederna ger en otrolig frihetskänsla. Du stöter knappt på några människor, det är bara du och fjället. Ta med dig karta och kompass. Och lär dig att använda kompassen innan du ger dig iväg! För extra trygghet, ta med dig en GPS-mottagare också.

8. Räkna inte med mobiltelefonen

Mobiltäckningen kan vara bristfällig i delar av fjällkedjan. Ingen täckning alls? Var extra försiktig och ta inga onödiga risker.

9. Undvik myggen

Känslig för mygg? Undvik att vandra under högsommaren, då är det ofta som värst. Undvik också våtmarksområden, myggen trivs där det är fuktigt och blött. Försök att ta dig upp på fjället, där det fläktar lite. Och använd myggmedel!

10. Vandra med barn

Låt barnen vara med och bestämma så mycket som möjligt. Låt dem välja led, kika på kartan och se vart de går. Ta det lugnt i början, så att de inte blir avskräckta, och ta med rikligt med energirik proviant. Satsa på bra utrustning även till barnen, så att de inte blir blöta eller får skavsår.