Hoppa till sidans innehåll

ICA-coachen tipsar!

Vardagsmotion

- 7 träningstips

Fysisk aktivitet förebygger både fysisk och psykisk ohälsa. Men hur ska man hinna motionera när klockan ständigt tickar för snabbt? Svaret är vardagsmotion – ICA-coacherna hjälper dig att få till den!

Det är bara hälften av Sveriges befolkning som rör på sig tillräckligt. Detta enligt ”Undersökningen om levnadsförhållanden”, som görs av Statistiska centralbyrån. Ett sätt att få upp pulsen regelbundet – utan att slå knut på sig själv – är att vardagsmotionera.

– Vardagsmotion handlar om att skapa vanor för rörelse i vardagen. Det klassiska exemplet är att ta trapporna i stället för hissen, säger ICA-coachen Josephine Tjernström.

– Du behöver inte köpa något gymkort, inte ta dig någonstans, inte ens byta om. Det är det som är poängen med vardagsmotion! Du kan utöva den när som helst, och så lätt eller tufft som du själv vill. Däremot kräver vardagsmotionen ofta planering. 

Vill du hoppa av bussen en station tidigare och gå sista biten till jobbet, ja, då måste du kanske gå hemifrån en kvart tidigare, tillägger ICA-coachen Mikaela Naess.Vill du vardagsmotionera mera? Tänk igenom din vardag och fundera på när och hur du kan få in rörelse på ett naturligt sätt. För att ge dig inspiration har ICA-coacherna listat sju exempel:

1. Cykla eller promenera

När det är möjligt, cykla eller promenera dit du ska. Du bygger muskler, stärker konditionen och sparar sköna slantar. Ofta sparar du även tid. För du riskerar ju inte bilköer eller inställda bussar.

2. Städa

Genom att dammsuga, damma och moppa ger du dig själv ett lättare träningspass. Ett rent hem och bättre fysik – två flugor i en smäll! 

3. Arbeta i trädgården

Klippa gräset, kratta löv, beskära buskarna, påta i jorden … Trädgården håller kroppen i trim! Skiner solen får du dessutom din dagliga dos av vitamin D, vilket stärker ditt skelett. 

4. Ta trapporna

Hej trappan, adjö hissen! Se höjdskillnader som en möjlighet till att stärka benmuskler och hjärta.

5. Gör tv-gympa

Medelsvensken tittar på tv två timmar om dagen. Hur mycket tittar du? Och kan du kombinera tittandet med enklare träning? Här hittar du tips på bra träna-hemma-övningar

6. Gå till återvinningen

Att gå till återvinningsstationen, usch så trist! Men försök att se de där promenaderna som ett tillfälle till motion. Ju mer glas, plast och kartong, desto mer armgympa och flås. 

7. Promenera till affären

Storhandlat och glömt något? Tänk på den där promenaden tillbaka till affären som en bonus på vardagsmotionskontot! 

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer