Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Mixa din träning!

”Yogan gav mig

ett bättre löpsteg”

Allt fler upptäcker fördelarna med att träna både yoga och löpning. Vännerna Desirée Falk Olsson och Ida Lind har tagit det ett steg längre, genom att kombinera yoga och löpning/triatlon – och dessutom ge varandra en utmaning.

Publicerad den 14 juni, 2015

Desirée Falk Olsson är en rutinerad triatlet, med meriter som Ironman och den tuffa swimrun-tävlingen Ö till Ö. Ida Lind är en inbiten yogi. Deras gemensamma träning började med ett sms.

”Jag undrar om du är med på en utmaning. Den innebär att vi ses en gång i veckan, typ kväll eller helg. Du förbereder ett träningspass: intervaller, backe, distans, cykel, löp eller simning. Du utmanar mig. Vi kör tillsammans. Vi lär av varandra. Passet följs av yoga, som jag förbereder. Jag utmanar dig. Du testar ditt tålamod och din uthållighet samt dina förutfattade meningar. Är du på?”

Yogan har förbättrat löpsteget

Desirée var på, och sedan ett halvår tillbaka utmanar de sig själva och varandra under parollen Tri/Yoga Challenge.

– Det finns många fördomar om yoga bland atleter. Folk tänker rökelse, batik och källare. Jag ville visa Desirée hur yoga kan förebygga skador och hur hon kan hantera smärta och motstånd genom djupare andning och acceptans, säger Ida. 

– Yogan har även gjort mig till en bättre löpare. Mina höfter har blivit rörligare, vilket har gett mig ett bättre löpsteg. När vi började för ett halvår sedan kunde jag inte sitta i skräddarställning i fem sekunder ens. Ida har utmanat mig att träna yoga regelbundet, och till hösten är planen att jag ska gå på ledarledda yogaklasser en gång i veckan, tillägger Desirée. 

Roligare löpning i skogen

Vad kan då en triatlet lära en yogi?

– Jag är dålig på att sätta upp mål med min träning. Jag har sprungit lite planlöst och sporadiskt. Men med Desirées pepp hoppas jag att fastna för löpningen. Målet är att jag ska springa Lindingöloppet 30 kilometer nu i september, säger Ida.

– Som för så många andra sitter Idas motstånd i huvudet. Hon blir trött och känner ett motstånd, den känslan tar över. Det viktiga är att vi bryter det tankemönstret. Ett sätt att göra löpningen roligare är att springa i skogen. Utöver själva naturupplevelsen är man fokuserad på att parera bland stenar och stubbar, och då glömmer man lite bort att man är trött, avslutar Desirée.

Tips! Desirée och Ida har en blogg och en podcast där de vill inspirera till en hälsosam livsstil, se www.triyogachallenge.com.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer