Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Hoppa till sidans innehåll

ICA-dietisten tipsar!

Teff – i stället för

mjöl och quinoa

Alla pratar om teff. I alla fall i Gwyneth Paltrows och Victoria Beckhams hälsomedvetna bekantskapskretsar. De glutenfria gräsfröna, som kan användas både i bakning och matlagning, är nämligen fulla av nyttigheter.

I Etiopien har människor bakat bröd på teff i tusentals år. Brödet, som kallas injera, påminner om pannkakor och serveras i stort sett till varje måltid. Etiopierna använder även brödet som bestick. Sedan en tid tillbaka kan man även hitta teff i den västerländska hälsohyllan.

Men vad är då grejen med teff? Varför denna hälsohajp kring dessa uråldriga gräsfrön? Jo, det har att göra med den höga näringshalten och att fröna är fria från gluten.

– Teff är en bra källa till protein. 100 gram teff innehåller 10 gram protein, vilket kan jämföras med 100 gram lax som innehåller 18 gram protein. Fröna är även rika på fiber och mineralerna magnesium, fosfor, järn och zink, säger ICAs chefsdietist Christina Karlsson. 

Fröna används hela eller malda

Teff har en mild, nötig smak och finns i olika färger: vitt, rött och rödbrunt. Den röda och rödbruna teffen är mer intensiv i smaken och innehåller mer järn. 

Användningsområdet för fröna är hyfsat brett. Hela frön, som går under benämningen teffgryn, är ett alternativ till quinoa, couscous och bulgur. Mald teff, som blir till teffmjöl, kan användas i stället för exempelvis vetemjöl.

– Om man bakar och det står ett kilo vetemjöl i receptet brukar det räcka med 750 gram teff. När man bakar med glutenfritt blir dock konsistensen på degen relativt lös. Ett tips är därför att komplettera med lite psylliumfröskal, det gör konsistensen fastare, tipsar Christina Karlsson.

Nyfiken på teff? Både teffmjöl och teffgryn säljs på ICA, så spana i hyllan eller fråga din handlare. För att ge dig inspiration – här är två olika recept på nyttig och supergod teffgröt!

  • Teffgröt på vatten, toppad med nötter och frukt

    Teffgröt på vatten, toppad med nötter och frukt

    Den här krämiga teffgröten, kokad på vatten, bidrar med energi, protein, fiber och mineraler. Toppa med exempelvis bär, hackade nötter eller torkad frukt.
    Recept på Teffgröt på vatten, toppad med nötter och frukt

  • Teffgröt på mjölk, toppad med körsbär

    Teffgröt på mjölk, toppad med körsbär

    Denna teffgröt kokar du med mjölk, antingen vanlig mjölk, mandelmjölk eller kokosmjölk. Havre- eller sojadryck går lika bra det. Toppa med körsbär. Mums!.
    Recept på Teffgröt på mjölk, toppad med körsbär

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer