Hoppa till sidans innehåll

Att säga NEJ

– guide i 8 steg

Varför hamnar vi i situationer där vi inte vill vara? Och varför gör vi saker som vi egentligen inte vill? För att det är svårt att säga nej, förstås.

Att göra någon annan besviken, sårad eller ledsen är något de flesta av oss försöker undvika. Hellre står vi ut med situationer och villkor som inte känns riktigt bra. Följden blir att vi tar på oss för mycket ansvar och jobb. Att vi fortsätter i relationer som inte ger oss det vi behöver. Att vi sväljer våra känslor i stället för att lufta dem. Följden blir ökad stress, ilska och dålig självkänsla. Vill du bli bättre på att säga nej? Ta hjälp av den här säga-nej- guiden!

1. Fundera på vad som är viktigt för dig

Livet handlar väldigt mycket om prioriteringar. Gör du de rätta? Fundera på vad som är viktigt i ditt liv, vilka som är viktiga i ditt liv. Om de aktiviteter och personer som ditt hjärta klappar för kommer långt ner på din prioriteringslista, se till att flytta upp dem ett par pinnhål.

2. Be om mer tid

Du behöver inte bestämma dig på sekunden. Det är tillåtet att vara tveksam. Svara "jag vet inte just nu" eller "jag behöver lite betänketid”. Det kan du säga när du faktiskt inte kan bestämma dig, men även när du inte vill men har svårt att säga nej. Har du visat en tveksamhet är det lättare att senare lämna ett negativt besked.

3. Träning ger färdighet

Är det någon eller något du har extra svårt att sätta gränser för? Börja inte där, utan med något mer enkelt. Se varje nej-sägar- tillfälle som ett tillfälle att träna. Du kommer märka att du växer med uppgiften och att det går lättare och lättare.

4. Öva in en nej-fras

Känn aldrig att du behöver motivera ditt nej, anledningen kan du gott behålla för dig själv. Du kan öva in en kort fras som du upprepar när någon försöker övertala dig till något du inte vill. Det kan vara något som ”det fungerar inte för mig” eller ”tyvärr, det kan jag inte”. Så småningom kommer det bli lättare att rent ut säga att du inte vill, kan eller har lust.

5. Lär dig att själv ta ett nej

Du kan bli en god förebild genom att tillåta andra att säga nej till dig, utan att de behöver förklara sig, be om ursäkt eller känna sig skuldmedvetna.

6. Fundera på fördelar och nackdelar

Vad vinner du på att alltid säga ja och ställa upp fast du inte vill? Och vilka nackdelar upplever du med att alltid ställa upp, fast du egentligen inte vill? Gör en lista! Det är ett bra sätt att ta reda på dina ja- och nejmönster.

7. Träna dig mentalt

Kropp och sinne kan inte skilja mellan det som är verkligt och det du föreställer dig. Därför kan du träna nej-situationer redan innan de blir aktuella, genom att skapa mentala bilder då du säger nej. När det blir skarpt läge kommer ditt inre känna igen sig och du kommer ha lättare att säga det du vill.

8. Stå ut med reaktionerna

Genom att inte hitta på en massa ursäkter slipper du bli övertalad. När du har sagt nej, stå ut med reaktionerna. Besvikelse, irritation och kanske ilska är känslor du kan få möta. Trösta dig med att sura och besvikna reaktioner kommer att gå över. 

Guiden har tagits fram av Eva Johansson, mental tränare, coach och författare. Du som har ICA-kort får 5 % rabatt på hennes kurs Slutstressat – webbutbildning i stresshantering