Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

ICA-coachen tipsar!

Spring utan håll

– tänk på detta

Har du fått håll? Om du inte sänker tempot kan smärtan bli så intensiv att du till slut måste vika dig dubbel. Men det finns knep som gör att du slipper håll – ICA-coacherna tipsar!

Forskningen vet inte säkert varför man får håll. En teori är att det orsakas av kramp i diafragman (andningsmuskeln) på grund av syrebrist. Men sannolikt spelar flera olika faktorer in. 

– Dagsformen spelar stor roll. Om du exempelvis har sovit dåligt eller känner dig stressad, då är risken för håll mycket större, säger ICA-coachen Josephine Tjernström. 

Här ger hon och kollegan Mikaela Naess tips på hur du slipper den huggande känslan i sidan. Prova dig fram och se vad som funkar för just dig!

Så slipper du håll – tips!

Ät inte tungt före träning

Att äta en stor måltid precis före träning brukar öka risken för håll. Mycket av blodet går nämligen ner i magen, för att bryta ner maten, på bekostnad av syresättningen av musklerna. Men hoppa inte över maten helt – om magen är tom kan du bli matt, vilket också kan orsaka håll.

Drick inte för mycket

Precis som med maten gäller det att dricka lagom mycket. Om det kluckar en liter vatten i magen – ja, då är hållet snart ett faktum. Att ge sig ut i löpspåret törstig är inte heller bra, så försök att hitta en bra vätskebalans.

Värm upp ordentligt

Vänj kroppen vid den fysiska ansträngningen genom att värma upp ordentligt. Håll kommer ofta när du går ut för hårt för snabbt.

Stärk bålen

Om du har en stark och stabil bål orkar du springa med bättre hållning, vilket motverkar håll. Bålstyrka är ju ingenting du fixar på en kvart, däremot på några veckor.

Tips! Plankan är en bra övning om du vill stärka bålen.

Var utvilad

Om kroppen känns trött och tung är risken för håll större, så försök att inte slarva med sömnen. Dagsformen har stor betydelse för om du får håll eller inte.

Så blir du av med håll – tips!

Sänk hastigheten

Har du fått håll? Sakta ner, men stanna inte helt. Det är bättre att promenera raskt eller att jogga långsamt. När krampen börjar släppa kan du stegvis öka takten igen. 

Fokusera på andningen

Andas djupt och forcerat. Det kan vara ett väldigt effektivt sätt att bli av med håll.

Tänk på något annat

Lyssna på musik, prata med en träningskompis eller låt tankarna vandra iväg till något trevligt. Ett annat knep är att krama en sten i handen. Syftet är att slappna av och fokusera på något annat, vilket kan få hållet att försvinna.