Hoppa till sidans innehåll

Fortsätt träna!

Spring in vintern

- 6 tips

Så fryser vattenpölarna till is – och löparskorna trycks in i garderoben. Eller? Ta del av våra peppande tips och prova på livet som vinterlöpare!

Löpning är för många förknippat med vår, sommar och tidig höst. I slutet av hösten lägger vi ner löpningen för säsongen, ofta i samband med en förkylning. Attjo! För vem vill sladda på isfläckar och flåsa iskall luft när man kan kura i soffan? Fredrik Haglund, triatlet och instruktör, peppar dig att fortsätta springa utomhus trots kyla och mörker – här är hans tips!

  • Lura dig själv att komma ut

    Det är lätt att fastna i negativa tankar om hur mörkt och kallt det kommer att bli. Så tänk inte för mycket, ge dig bara ut! Om det känns motigt kan du ha som mål att sätta på dig löparkläderna. När du väl är ombytt ställer du dig i hallen och joggar lite på stället. Har du kommit så långt brukar steget ut vara hyfsat lätt. Ställ in dig på promenad och se det som en bonus om du även springer lite.
    På ICA Hemma kan du köpa gåstavar.

  • Fokusera på fördelarna

    Kall luft är inte bara kall – den är också väldigt frisk och uppiggande! Och tänk så här: I vår kommer du att känna dig starkare än någonsin, i och med att du inte behöver börja från scratch med din löpning som du brukar göra. Ytterligare en fördel är att du har möjlighet att uppleva lugnet, i och med att det inte är lika mycket folk i spåren.

  • Motivationshöjare

    Känns det fortfarande motigt? Försök att hitta en kompis eller en grupp att springa med, det brukar öka motivationen. Ett annat tips är att anmäla dig till ett lopp som går av stapeln tidig vår. Att se vinterlöpningen som en utmaning som erbjuder nya upplevelser är också ett sätt att peppa sig själv.

  • Utrustningen

    Nej, det är inte kul att frysa. Så investera i bra löparkläder som värmer och transporterar bort fukt. Mössa, vantar och en buff att dra över munnen om den kalla luften besvärar är också bra att ha. Om du är rädd för att halka kan du investera i ett par löparskor med dubbar eller, den billigare varianten, ett par broddar som du drar över dina vanliga löparskor.

  • Tekniken

    Anpassa din löpning efter temperaturen och väglaget. Springer du exempelvis på snö är det bra att ha ett lite kortare löpsteg, eftersom det ökar kontrollen.

  • Säkerheten

    Om du tycker det är obehagligt att springa ensam i mörkret – spring med en vän eller en grupp. Ha också på dig reflexväst eller liknande, så att bilarna ser dig i mörkret. På ICA Hemma kan du bland annat köpa reflexspray och reflexjoggingband.

ICA återkallar ICA Vegonuggets med krispig majspanering Läs mer