Lunchtips

17 snabba och nyttiga luncher

Många är vi som vill att lunchen både ska gå snabbt att laga och vara nyttig att äta. Därför passar vi på att tipsa om ett gäng snabblagade och nyttiga luncher som du enkelt svänger ihop när du jobbar hemma!

Alexandra Holm

  • Ramen med champinjoner och ingefära

    En snabblagad och mättande ramensoppa som inte kräver mer än en kvart i köket. I denna vegovariant får härligt vitlöksstekta champinjoner gott sällskap av ingefära, soja och grönsaker. Självklart med kokta ägghalvor på toppen.

    - Ramen med champinjoner och ingefära

    Spara

  • Grönkålspytt med morotsbiffar och rostade cashewnötter

    Grönkål förtjänar en plats i köket även när det inte är jul. Laga den här färgstarka grönkålspytten som får sällskap av rödlök, paprika, ärter, bönor och morotsbiffar! Toppas med mango chutney och knapriga cashewnötter.

    - Grönkålspytt med morotsbiffar och rostade cashewnötter

    Spara

  • Avokadosmörgås med tonfisk och harissa

    Macklunch vare här! Dessa maffiga, lättlagade smörgåsar görs på ditt mörka favoritbröd och toppas med mosad avokado, tomatskivor och tonfisk. Servera med stekt ägg så har du en stadig måltid färdig på nolltid.

    - Avokadosmörgås med tonfisk och harissa

    Spara

  • Röd linssoppa med räkor

    Laga en krämig och mättande linssoppa på röda linser och kokosmjölk till lunch! Denna rätt passar även utmärkt att ta med i matlådan dagen efter. Om du vill ha en vegansk variant är det bara att skippa räkorna och byta ut mot till exempel tofu.

    - Röd linssoppa med räkor

    Spara

  • Kyckling tandoori med gurkröra

    Saknar du att käka indiskt till lunchen? Då kan vi glädja dig med att tandoorikyckling varken är krångligt eller tidskrävande att göra hemma! Här får du receptet på en enkel men god indisk kycklingrätt som inte kräver många ingredienser.

    - Kyckling tandoori med gurkröra

    Spara

  • Korv stroganoff

    Sedärja, ett lite nyttigare recept på allas vår lunchfavorit korv stroganoff! Hemligheten ligger i att med krossade tomater som bas blir den klassiska korvgrytan lite nyttigare. Särskilt när den får sällskap av paprika och lök i. Servera med råris och valfria grönsaker.

    - Korv stroganoff

    Spara

  • Stekt lax med mangosalsa och koriander

    Liva upp lunchtimmen med denna lite lyxiga men samtidigt superenkla rätt. En färgsprakande mangosalsa gjord på frisk mango, krispiga små gurktärningar, het röd chili, syrlig lime och aromatisk koriander som serveras med fluffigt ris och korallrosa lax som stekts till perfektion. Fräscht och supergott!

    - Stekt lax med mangosalsa och koriander

    Spara

  • Enkel fiskgryta

    Denna mustiga fiskgryta med tomater och vitlök är fantastiskt god och enkel att laga. Lägg bara ner fisken i den doftande grytan och låt sjuda i cirka fem minuter. Smetana är en naturell, krämig och syrad gourmetgrädde som lyfter de goda smakerna. Servera gärna ihop med ett gott bröd.

    - Enkel fiskgryta

    Spara

  • Rödbetsfalafel med mandelajvar

    En fräsch vegetarisk och snabblagad lunch gör du snabbt med hjälp av färdig rödbetsfalafel toppad med paprikaröran ajvar relish, rostad mandel och lite persilja eller annan ört du har hemma. Servera på salladsblad eller i pitabröd. Hittar du inte rödbetsfalafel i din butik går det såklart precis lika bra med vanlig falafel.

    - Rödbetsfalafel med mandelajvar

    Spara

  • Grönsakssoppa à la minute med ärtröra och toast

    En härligt grön, sammetslen och mycket snabblagad grönsakssoppa. Finns det ett smartare sätt att få i sig massor av nyttiga grönsaker? Servera med en liten stödtoast om magen kurrar ordentligt när klockan slagit lunch.

    - Grönsakssoppa à la minute med ärtröra och toast

    Spara

  • Pannkakor med osynliga linser

    Pannkakor med linser är både extra mättande och lite nyttigare än vanliga. Servera med en fluffig ricottayoghurt, mandel, honung och tinade frysta bär. Barnvänligt och gott som enkel lunch!

    - Pannkakor med osynliga linser

    Spara

  • Krämig gnocchi med kalkonfilé

    Prova att laga krämig gnocchi med kalkonfilé till lurre! Ett matigt, mättande lättlagat recept. Kalkonen skivas, steks och kryddas med salt och peppar. När gnocchin kokat färdigt vänds den i crème fraiche och får koka upp igen. Avnjut med tomater, persilja och en ruccolasallad.

    - Krämig gnocchi med kalkonfilé

    Spara

  • Sashimi med risnudlar och pepparrot

    Prova denna enkla och fräscha nudelsallad där sashimi serveras tillsammans med pepprig pepparrot och en frisk gurksallad med rättika. Det funkar också bra att byta ut laxen mot räkor eller tofu.

    - Sashimi med risnudlar och pepparrot

    Spara

  • Grillad macka med vitlöksstekt svartkål och prästost

    Sätt tänderna i en nygrillad macka fylld med svartkål och smältande ost till lunch. Välj en smakrik ost med låg fetthalt och servera mackorna varma direkt från klämgrillen, mums!

    - Grillad macka med vitlöksstekt svartkål och prästost

    Spara

  • Rågpannkaka med blåbär och hasselnötter

    Mixa rågflingor i pannkakssmeten så får du en riktigt god och mättande pannkaka som passar även till lunch. Servera med blåbär och hackade knapriga hasselnötter.

    - Rågpannkaka med blåbär och hasselnötter

    Spara

  • Tunnbrödswrap med räkor och kikärtsstomp

    Föredrar du lunchen i wrapformat är den här varianten med kikärtsstomp, saftiga räkor, gräddfil, syrlig citron och massa grönt något för dig.

    - Tunnbrödswrap med räkor och kikärtsstomp

    Spara

  • Linscurry i kokosmjölk

    En härlig linscurry gjord på kokosmjölk som inte kräver att du spenderar mer än en kvart i köket. Grönsaker som lök och morot gör linserna sällskap i grytan och gör den fullproppad med nyttigheter. Servera ihop med krispig paprika. Smaklig måltid!

    - Linscurry i kokosmjölk

    Spara