Hoppa till sidans innehåll

Må bra med 5 varje dag

5 tips för grönare

och nyttigare mat

Har du svårt att få i dig tillräckligt med frukt och grönt? Här kommer fem smarta tips på hur du med enkla medel kan göra din mat nyttigare och grönare.

TIPS: Därför är det så viktigt att få i sig frukt och grönt!

  • Pastasås

    Ska du göra en gräddbaserad pastasås? Börja med en burk krossade tomater och gör såsen krämig genom att hälla på en skvätt grädde på slutet. Känslan är fortfarande gräddig men kroppen mår bättre och du kommer en bit på vägen mot dina dagliga 500 gram.

  • Överblivna grönsaker

    Överblivna grönsaker i kylen? Riv ner eller finhacka grönsaker som inte går åt. Paprika, morot, lök och sockerärtor i små fina bitar går utmärkt att frysa och använda som bas i grytor eller i köttfärssås.

  • Mixade grönsaker och bönor

    Mixade/mosade bönor är en bra grund i grytor och pastasåser. De smyger sig in utan att de knappt märks men tillför likväl en massa gott. Frästa grönsaker kan mixas och användas som bas i en sås. Ger mycket smak och bra konsistens. Och ett bra tillskott av nyttigheter.

  • Preppa smoothien

    Smoothies är tacksamma att fylla med bär, frukt och grönsaker. Testa en grön smoothie med spenat.

  • Grönsaker i stavar

    Hungriga barn och vuxna brukar bli gladare av grönsaker i stavar i väntan på middagen. Testa gärna morot, paprika och gurka men också goda rotfrukter som kålrabbi och rättika.

ICA återkallar ICA panerade Nuggets av griskött, och ICA panerad schnitzel av griskött Läs mer