Längdskidåkning

Skidproffset

tipsar!

Anders Södergren har två OS-medaljer, fem VM-medaljer och 24 (!) SM-guld i längdskidåkning. Läs Anders svar på tio frågor om just längdskidåkning!

Publicerad den 11 december, 2015

Anders Södergren har koll på det här med längdskidåkning. Under sin karriär har han bland annat skidat hem två OS-medaljer, fem VM-medaljer och 24 (!) SM-guld. Svaren är alltså grundade på en hel del kunskap och erfarenhet.

Hej Anders! Vad rekommenderar du för en vanlig motionär, vallningsfria skidor eller skidor man vallar?

– Vill du åka snabbt ska du absolut välja skidor man vallar. Om du tycker att vallning är svårt och besvärligt kan du alltid välja tejp, då behöver du inte valla så ofta. Vallningsfria skidor är bra om du snabbt vill komma ut i spåret och inte bryr dig så mycket om tiden.

Jag får ont i axlarna när jag åker längd. Något tips?

– Det beror sannolikt på att du spänner dig och lyfter axlarna i åkningen. Försök att slappna av och sänka axlarna. Armarna ska pendla avslappnat framåt, inte uppåt.

Hur kan jag träna för att bli en bättre skidåkare? Det finns ingen snö där jag bor.

– All typ av träning är bra träning om du vill bli en bättre skidåkare. Spring, promenera med stavar och styrketräna, gärna på stakmaskin om det finns en sådan på ditt gym. Allra bäst är det om du tränar rullskidor, som är det mest grennära man kan komma.

Jag har anmält mig till Kortvasan men har inte stått på ett par skidor på över 20 år. Borde jag ställa in?

– Absolut inte! Det här är ju ett ypperligt tillfälle för dig att hitta tillbaka till skidåkningen. Dessutom har du ju flera månader på dig att komma i form. Så om du inte redan gör det, börja träna! För Kortvasan blir garanterat en roligare upplevelse om du tränar en del inför loppet.

Hej Anders! Hur blir jag snabbare i nedförsbackarna?

– Det handlar mycket om att våga. För att känna dig trygg behöver du stå på skidor så mycket som möjligt. Att åka snabbt nedför kräver också balans, så träna exempelvis på en balansplatta. När du har modet och balansen, ställ dig i störtloppsställning och kör!

Hej! Ska åka skidor i helgen, temperaturen kommer ligga runt nollan. Hur klä mig?

– Jag skulle klä mig i ett bra underställ, med vindjacka och vindbyxor. Alternativt ett par tjockare vintertights. Rör du på dig konstant så räcker de kläderna. Du vill ju inte bli för varm.

Tips på bra skidmat? Alltså något som ger energi, men utan att paja magen.

– Vad magen tål och inte är ju väldigt individuellt. Personligen tycker jag att ris känns skonsammare för magen än pasta. Både ris och pasta har ju annars ett bra kolhydratinnehåll. Ett annat sätt att få i sig snabba kolhydrater är att kvällen före exempelvis ett lopp dricka en kolhydratdryck av maltodextrin, vilket är rena kolhydrater som kroppen snabbt tar upp.

Jag ska åka Kortvasan, alltså tre mil. Behöver jag kolhydratladda?

– Om du åker hyfsat snabbt, så nej. Om du tror att du kommer att åka i över fyra timmar kan det vara bra att kolhydratladda lite. Viktigast är ändå att du fyller på med energi under loppet, vid varje depå. Det brukar räcka gott och väl för tre mils skidåkning.

Hur mycket i längdåkning är teknik och hur mycket är kondition och styrka?

– Svårt att säga, du behöver båda delarna. Kondition och styrka är grunden. Tekniken gör att du kan åka fortare med mindre insats. Det snabbaste sättet att bli en bättre skidåkare är att utveckla tekniken, så ett tips är att ta ett par tekniklektioner.

Hej Anders! Har du något stalltips när det gäller tekniken?

– Ja, lär dig åka utan stavar, då får du in tyngdöverföringen. Börja på platt terräng, försök sedan i uppförsbackar också. Ett tekniktips när du stakar är att även använda magmusklerna, som är en stor muskelgrupp. På så sätt kör du inte slut på armmusklerna, som är en liten muskelgrupp.