Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

ICA-dietisten tipsar!

Proteinrik frukost –

bästa starten på dagen

Ägg, cottage cheese, kvarg, frön, nötter, makrill… Försök att äta lite protein till frukost, varje morgon, oavsett om du tränar eller inte. ICA-dietisten Caroline Wilbois tipsar om proteinrika frukostfavoriter!

Protein bidrar till att ditt blodsocker blir mer stabilt – du slipper den där berg-och-dalbanan som ofta landar i sötsug och trötthet. Du håller dig också mätt längre, vilket gör att du orkar fram till lunch utan att småäta.

– Ägg är riktigt bra! De innehåller massor av protein och du kan variera genom att koka, steka, pochera, göra äggröra eller omelett. Du kan också röra ner ett ägg i gröten eller smoothien. Andra proteinrika tips är nötter, frön, gryner och grovt bröd bakat på fullkorn. Och mjölkprodukter, då speciellt cottage cheese och kvarg, tipsar ICA-dietisten Caroline Wilbois.

Fisk är knappast det första man tänker på när det vankas frukost. Men med tanke på det rika innehållet av protein, liksom hälsosamma fetter, är pålägg från havet en utmärkt start på dagen.

– Testa skivad lax, sill eller makrill i tomatsås på mackan. Det kanske inte smakar varje morgon, men kanske någon gång i veckan?

Proteinrik frukost – hela veckan

  • Måndag: Supersnabb omelett i mikron

    Måndag: Supersnabb omelett i mikron

    Bråttom? Gör din frukostomelett i mikron! Klar inom några minuter och ingen stekpanna att diska. Skivad tomat är gott till.

    Supersnabb omelett i mikron

  • Tisdag: Proteinshake med apelsin, ägg och avokado

    Tisdag: Proteinshake med apelsin, ägg och avokado

    Supergod shake fullproppad med nyttigheter! Ägg bidrar med protein, apelsin med C-vitamin och avokado med nyttigt fett.

    Proteinshake med apelsin, ägg och avokado

  • Onsdag: Teffgröt med körsbär

    Onsdag: Teffgröt med körsbär

    Det glutenfria sädesslaget teff är rikt på protein. Så börja dagen med en smakrik teffgröt toppad med körsbär. Mums!

    Teffgröt med körsbär

  • Torsdag: Blåbärssmoothie med kvarg

    Torsdag: Blåbärssmoothie med kvarg

    Kvarg innehåller ungefär 13 gram protein per 100 gram – lika mycket som ägg. Så börja dagen med den här blåbärssmoothien!

    Blåbärssmoothie med kvarg

  • Fredag: Smoothie bowl green banana

    Fredag: Smoothie bowl green banana

    Vakna till denna proteinrika smoothie bowl! Kvarg, ägg, spenat och avokado är några av ingredienserna.

    Smoothie bowl green banana

  • Lördag: Morotsgröt med mandelrippel och kokos

    Lördag: Morotsgröt med mandelrippel och kokos

    Det är lite nybakad morotskaka över den här gröten. Knäck i ett ägg så blir gröten extra krämig och mättande.

    Morotsgröt med mandelrippel och kokos

  • Söndag: Plättar med banan och cottage cheese

    Söndag: Plättar med banan och cottage cheese

    Otroligt mumsiga plättar med smak av banan och vanilj. Ägg och cottage cheese bidrar med mättande protein.

    Plättar med banan och cottage cheese

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer