Hoppa till sidans innehåll

Frukosttipset

Fredrik Paulúns

bästa frukosttips

Fredrik Paulún gillar mat och kan mat på ett sätt som vi andra kan dra nytta av. Vi bad honom välja ut fem nyttiga frukostar och så passade vi även på att få hans syn på frukostens betydelse.

Elin Nordström

Vad ska finnas med i en bra frukost?

– En bra frukost ska ge långsamma kolhydrater så att humöret och skärpan ligger på topp hela förmiddagen. Dessutom kommer du att göra smartare lunchval när du inte är vrålhungrig som man lätt blir efter en frukost med snabba kolhydrater. Sen ska frukosten också innehålla protein och fett för att bli helt komplett och ett bra exempel på detta är havregrynsgröt och kokt ägg eller fruktsallad med cottage cheese.

Läs också: Proteinrik frukost

Vad är det sämsta du kan äta till frukost?

– Eftersom man ofta äter samma frukost varje dag blir det en hälsomässig katastrof över tid om man äter något med mycket raffinerat socker som till exempel sockerflingor eller vitt bröd med marmelad. Du ska istället se till att dagens nyttigaste mål är just frukost eftersom det målet återkommer varje morgon resten av ditt liv. Se till att få i dig mycket antioxidanter från frukt, bär och grönsaker för att lägga en bra grund. 

Läs också: Frukostens 4 sockerfällor

Nu säger man ju att frukost inte är det viktigaste målet på dagen, vad tycker du om det?

– Jag håller inte med om det. Frukosten sätter ribban för hela dagen och äter man till exempel för lite till frukost äter man för mycket och fel saker senare på dagen. De som hoppar över frukosten väger i genomsnitt således ofta mer än andra plus att hen har sämre hälsovärden när det kommer till blodsocker och blodfetter. Eftersom vi också äter samma sorts frukost varje dag blir det berg av socker och tomma kalorier om man väljer fel, och samtidigt massor av nyttiga fettsyror, uppbyggande proteiner, skyddande antioxidanter, viktiga vitaminer och välgörande mineraler om man konsekvent äter nyttig frukost.

Läs också: Mer frukost med Fredrik Paulún

Hur ska man tänka kring kaffet?

–  Kaffe är hälsokost så länge man inte överkonsumerar det! Ett par koppar om dagen sänker risken för diabetes typ 2, vissa cancerformer, depression, viktuppgång och demens. Att dricka en kopp kaffe till frukosten kommer att ge lägre blodsockersvar efter måltiden, något som både är bra för hälsan och samtidigt hjälper dig att hålla skärpan och aptiten. 

Läs också: Upptäck nya sätt att brygga kaffe

Fredrik Paulúns väljer 5 frukostar

  • Chiapudding med sweetie och rostade mandlar

    Chiapudding med sweetie och rostade mandlar

    Ett riktigt läckert veganskt recept med proteinrika chiafrön, som också är packade med protein och omega-3.

    Recept på chiapudding med sweetie och rostade mandlar

  • Smoothie med avokado och hallon

    Smoothie med avokado och hallon

    För den som inte har så god aptit på morgonen är detta räddningen. Antioxidantrika frukter och bär kombineras med avokado som ger nyttiga enkelomättade fetter.

    Recept på smoothie med avokado och hallon

  • Supersnabb omelett i mikron

    Supersnabb omelett i mikron

    För dig med god aptit men lite tid är denna omelett en hit. En sann proteinboost som blir näringsmässigt ännu mer komplett med en frukt eller ett glas juice.

    Recept på supersnabb omelett i mikron

  • Gröt med morotsjuice och lingon

    Gröt med morotsjuice och lingon

    Om du är typen som gillar gröt till frukost men känner att du behöver variation är detta receptet för dig. Morotsjuicen ger massor av antioxidanter av typen karotenoider och havregryn är naturligt fullkorn med hög fiberhalt.

    Recept på gröt med morotsjuice och lingon

  • Rostad müsli med kokos och nötter

    Rostad müsli med kokos och nötter

    Detta recept har väldigt nyttig sammansättning med hög andel fullkorn och nyttiga fetter från nötter och frön. För den som vill eliminera det raffinerade sockret helt kan man byta vaniljsocker mot vaniljpulver.

    Rostad müsli med kokos och nötter