Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Slopa sockret!

Nyttigare

kladdkaka

Nyttig kladdkaka, finns det? Absolut! Testa vår hälsosammare version av den klassiska kladdkakan.

Morot, mörk choklad, cashewnötter, dadlar, kokos, olivolja och ägg – den här underbart goda kladdkakan är fylld med nyttigheter! Den är dessutom helt glutenfri och fri från tillsatt socker.

– Den här kladdkakan innehåller viktiga mineraler såsom magnesium, kalium och fosfor. Kakan innehåller också en del fiber, som håller magen och tarmarna i trim. Kakans stora fördel är att man inte tillsätter vitt socker, i stället är det chokladen och dadlarna som sötar, säger ICAs chefsdietist Christina Karlsson.

Hon ger därför tummen upp till den nyttigare kladdkakan.

– Den är inte så nyttig att man bör äta den varje dag, men den är klart nyttigare än en traditionell kladdkaka. En portion ger cirka 170 kalorier, vilket inte är jättemycket som mellanmål räknat.Så om man älskar kladdkaka är denna variant ett utmärkt alternativ!

Tips! Gör den nyttiga kladdkakan ännu nyttigare genom att garnera den med färska hallon, passionsfrukt, rostade cashewnötter och citronmeliss. Eller något annat bärigt eller fruktigt.

 

Helt glutenfri och inget tillsatt socker!

  • Nyttig kladdkaka

    Nyttig kladdkaka

    Fylld med nyttigheter som morot, cashewnötter, mörk choklad och olivolja, mixat ihop med dadlar och kokos. Garnera med något vackert och njut!
    Recept på Nyttig kladdkaka