Semmeldagen!

Nyttig semla - finns det?

Jodå! Ge den klassiska semlan en hälsotwist, gör små semlor som är stora i smaken eller varför inte testa en raw semla i år? Här är våra tips för en lite nyttigare fettisdag.

Tips: Se alla våra recept på semlor till semmeldagen!

  • Satsa på minisemlor

    En liten semla är perfekt för dig som vill njuta av en klassisk semla utan att få för mycket av det goda.

    Recept på minisemlor

  • Gör det goda lite nyttigare

    Det är grädden och mandelmassan som gör semlan! Om du inte vill dra ner på mängden kanske du kan göra det goda lite nyttigare. Använd mellangrädde i stället för vispgrädde. Och gör egen mandelmassa med lite mindre socker än vad som står i receptet.

    Recept på små semlor med hemmagjord mandelmassa

  • Baka med fullkornsmjöl

    Genom att byta ut en fjärdedel av vetemjölet mot fullkornsmjöl i en klassisk semla får bullen mer fibrer, vitaminer och mineraler. Tillsätt först fullkornsmjölet och sedan vetemjölet lite i taget. Arbeta degen smidig och spara eventuellt lite av mjölet till utbakningen.

    Recept på klassiska semlor

  • Raw semla

    Här är en variant på semla som innehåller cashewnötter, mandlar, dadlar, kokosolja och agavesirap. Både raw och vegansk, dessutom!

    Recept på Raw semla