Hoppa till sidans innehåll

En bra start på dagen

Nyttig frukost

- varje dag!

Frukost är, som de flesta redan känner till, dagens viktigaste mål. Det är vid frukosten du lägger grunden för hur din dag kommer att se ut energi och näringsmässigt. Forskning visar att de som grundar med en bra frukost blir mer benägna att göra hälsosamma val under resten av dagen. Vilket i sin tur leder till att det är lättare att hålla vikten och humöret på en jämn nivå.

Artikel i samarbete med Becel med smör & solrosolja – en nyckelhålsmärkt matfettsblandning

Matcirkeln är en modell som Livsmedelsverket tagit fram för att tydliggöra vilka livsmedel man bör äta varje dag för att få i sig en bra variation av näringsämnen. Här tipsar vi om hur du kan maxa din frukost och få i dig något från varje del av matcirkeln – så att du vet att du får en bra start på dagen!

Komplettera frukostmackan med:

  • Matfettet på mackan

    Matfettet på mackan

    Välj matfett som till största delen består av en blandning av vegetabiliska oljor, som raps-, linfrö- och solrosolja. Olja innehåller mycket omättat fett som vi ska äta mer av som en del av en hälsosam kost, och som hjälper dig att bibehålla en normal kolesterolnivå. Nyckelhålet på förpackningen är en bra hjälp att hitta matfett med en bra fettbalans. Oljebaserat matfett är dessutom mer hållbart för miljön än animaliskt baserade matfetter.

  • Frukter och bär

    Frukter och bär

    Strössla bär på yoghurten eller lägg skivade jordgubbar på mackan.
    Frukter och bär innehåller rikligt med kostfibrer och vitaminer. Färgerna kommer från antioxidanter, skyddande ämnen som är bra för hälsan. Välj gärna svenska frukter och bär efter säsong så vet du att de inte har transporterats långväga med flyg.

  • Grönsaker

    Grönsaker

    Toppa frukostmackan med rikligt med grönsaker så får du i dig fibrer och vitaminer.
    Färsk spenat paprika eller skivad avokado är gott och nyttigt. Grönsaker är rika på kostfibrer som har positiva effekter på kroppen, håller igång magen och kan hjälpa till att hålla vikten.

  • Flingor och gryn

    Flingor och gryn

    Välj fullkornsprodukter till frukosten så får du i dig kostfibrer, järn, folat, antioxidanter och andra skyddande ämnen. Eftersom kostfibrer mättar bra kan produkter med fullkorn hjälpa till att hålla vikten. Spannmålsbaserade livsmedel som bröd och gryn är dessutom miljö- och klimatsmarta val.

  • Mjölk och ost

    Mjölk och ost

    Både mjölk och ost innehåller många vitaminer och mineraler som till exempel kalcium som behövs för skelettet och tänderna. 1 dl mjölk motsvarar ungefär lika mycket kalcium som en skiva ost. Magrare varianter av ost, mjölk och yoghurt innehåller lika mycket vitaminer och mineraler som fetare varianter, men mindre fett. Välj gärna osötade varianter av yoghurt och smaksätt själv med bär och honung.

  • Rotfrukter

    Rotfrukter

    Kanske inte det första man tänker på när man tänker på frukost men varför inte skära en morot i stavar kvällen innan och knapra i dig tillsammans med frukosten. Gott och bra för magen.

  • Ägg, kött (och fisk)

    Ägg, kött (och fisk)

    Kött, ägg och fisk är näringstäta livsmedel som är rika på vitaminer, mineraler och protein. Ägg är en bra källa till jod, selen och samtliga fettlösliga vitaminer. Kött och fisk är de livsmedel som har störst klimatpåverkan så välj gärna livsmedel som är växtbaserade så som till exempel grönsaker, bönor, linser och ärter, soja eller havre istället.