Hoppa till sidans innehåll

10 nötter som är

bra för kroppen

Att nötter är nyttigt kanske inte kommer som en chock för många. Men vad innehåller dessa rackare och varför är nötter så himla bra att knapra på? Vi listar 10 nötter som är bra för kroppen.

Elin Nordström
Tips:Här hittar du alla våra recept med nötter!

  • Jordnötter

    Hmm är inte jordnötter egentligen en baljväxt? JO, det stämmer men vi tar med den för att många kanske förknippar den med en nöt och sen är den också väldigt nyttig. I jordnöten finns Niacin som behövs för kroppens ämnesomsättning, för DNA och för hormonproduktionen. E-vitamin och resveratrol som sägs skydda mot Alzheimers finns också i jordnötter och även magnesium och B-vitaminet tiamin.

  • Valnötter

    Gillar du inte fisk men tycker att valnötter är smaskens, hurra för dig! 100 gram valnötter innehåller 7,5 gram omega 3. Du får också i dig mycket B6-vitamin som är bra för ämnesomsättningen samt bildandet av röda blodkroppar. Har vi glömt något... Jo, magnesium finns också i dessa raringar.

  • Pistagenötter

    Pistagenötter innehåller mycket fibrer och proteiner. De är fulla av kalium som är bra för nervcellernas och musklernas funktion. De innehåller thiamin och niacin och så har de goda hjärt- och kärlskyddande egenskaper.

  • Macadamianötter

    Att snaska i sig macadamianötter är inte av ondo. Cirka 20 nötter täcker nämligen dagsbehovet av B-vitaminet tiamin, vilket är viktigt för kroppens ämnesomsättning och de kemiska signalämnen som skickar nervsignaler runt i kroppen. Även järn finns i macadamianötter. Men var lite försiktig, dessa nötter är en av de fetaste på nötmarknaden och kan vara kolesterolhöjande.

  • Mandlar

    Mandlar som egentligen är en stenfrukt är perfekta som mellanmål. De är fullproppade av magnesium, järn och kostfibrer. De innehåller också vitamin E som stärker ditt immunförsvar.

  • Pekannötter

    Pekannöten innehåller mest antioxidanter av alla nötter, och behåller man det bruna skalet så innebär det ännu mer antioxidanter. Det mättade fettet i pekannötter är minder än 10 procent, resten är av enkelomättad karaktär. De innehåller också zink, tiamin och magnesium.

  • Kokosnötter

    Kokosnöten är egentligen ett frö... Men även frön kan heta nöt i sitt namn. Om du har en trög mage kan kokosnötter hjälpa att få igång matsmältningen. De innehåller också järn och leder ligan i att innehålla mest fibrer.

  • Cashewnötter

    Cashewnöten kanske är den godaste nöten att ha i matlagning, eller vad säger ni? Om du har lågt blodvärde ska du äta cashewnötter då det säga att cashewnötter kan öka blodvärdet. De innehåller mineraler och så får du i dig massor med zink som behövs för kroppens ämnesomsättning. Även magnesium och folsyra finns med.

  • Hasselnötter

    Magnesium, kalium och E-vitamin är några av ingredienserna i hasselnöten. Dessutom innehåller den betasitosterol som har en kolesterolsänkande effekt.

  • Paranötter

    Om paranöten hade kunnat snacka hade hen sålt in sig på sitt stora seleninnehåll som behövs för att producera antioxidanter som i sin tur kan skydda mot för tidigt åldrande och hjärt- och kärlsjukdomar. De innehåller också tiamin och magnesium.

Några nötiga recept

  • Jordnötsbollar

    Fyra ingredienser, lite kokos på toppen - det är allt som krävs för att göra dessa gudomligt goda och nyttiga jordnötsbollarna. Perfekta som energirikt mellanmål!

    - Jordnötsbollar

    Spara

  • Yoghurt med hallon och pistagenötter

    En vardagsvänlig dessert i all sin enkelhet. Krämig grekisk yoghurt toppad med hallon, clementiner och pistagenötter. Funkar lika bra en måndag morgon som en fredagskväll.

    - Yoghurt med hallon och pistagenötter

    Spara

  • Vintersallad med grönkål, druvor, valnötter och ädelostdressing

    Grönkålen ligger i topp bland de C-vitaminrika grönsakerna. Perfekt för en vintersallad. Fräst grönkål är stommen i den här salladen som med lite nötter och druvor går snabbt att svänga ihop. En god ostdressing på toppen och det är bara att hugga in.

    - Vintersallad med grönkål, druvor, valnötter och ädelostdressing

    Spara

  • Glasspinnar på kokosvatten

    Kokosvatten är precis vad det låter som, vattnet som finns inuti en färsk kokosnöt. Det söta kokosvattnet tillsammans med ditt val av frukter och bär blir här till lika svalkande som snygga isglasspinnar. Isglassen går lika bra att göra med saft eller juice.

    - Glasspinnar på kokosvatten

    Spara

  • Rostad pumpa med mandel, fetaost och oregano

    Pumpan tillagas i ugn tillsammans med potatis och kryddor. Strö över fetaost rödlök, mandel och paprika de sista tio minuterna. Servera de rostade grönsakerna med krämig yoghurt och babyspenat.

    - Rostad pumpa med mandel, fetaost och oregano

    Spara

  • Svensk pesto med hasselnötter och Folke

    En ljuvligt god svensk pesto med rostade hasselnötter, persilja, mild kallpressad rapsolja och smakrik Folke-ost. Peston är busenkel att tillaga och funkar lika bra till nykokt pasta som till en bit fisk eller kött, eller varför inte testa att servera den med krispiga potatischips och en kall bubblig dryck.

    - Svensk pesto med hasselnötter och Folke

    Spara

  • Pumpaplåt

    Laga butternutpumpa i ugn med chorizo och grönkål! Pumpaplåten toppas med macadamianötter och smulad getost eller fetaost. Mat som lagar sig själv i ugn är en given favorit, det är sen gammalt! Bara att förbereda ingredienserna och ställa in ugnen.

    - Pumpaplåt

    Spara

  • Rostade rödbetor med cashewnötter

    Ingefära, soja, sesamolja och risvinäger sätter smak på nyrostade rödbetor. En fräsch rödbetssallad med asiatiska smaker som kan serveras till t ex kyckling men som klarar sig alldeles utmärkt på egen hand. Toppa rödbetorna med cashewnötter och servera som färgstark grönrätt.

    - Rostade rödbetor med cashewnötter

    Spara

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer