Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

ICA-dietisten tipsar!

Frukostens 4

sockerfällor

Frukost är den måltid som brukar innehålla mest tillsatt socker – upp till 20 sockerbitar per portion. ICA-dietisterna Caroline Wilbois och Johanna Andersson tipsar om hur du gör frukosten lite mindre söt.

– Många föräldrar oroar sig över ketchupen. Ändå äter man så små mängder, plus att den är gjord på nyttiga tomater. Vill man dra ner på sockret är det bättre att se över vad barnen äter till frukost, säger Caroline Wilbois.

– Ja, och det gäller inte bara barnen, utan även oss vuxna. En kvinna ska helst inte konsumera mer än 18 sockerbitar om dagen, en man 22. Det är ju dumt att bränna hela potten till frukosten, tillägger Johanna Andersson.

Här listar ICA-dietisterna fyra vanliga sockerfällor. De ger även tips på hur sockret kan undvikas.

Sockerfälla 1: De smaksatta mejeriprodukterna

Vi skulle aldrig ge våra barn läsk till frukost. Däremot ställer vi gärna fram smaksatta mejeriprodukter, trots att sådana ofta innehåller lika mycket – eller mer – tillsatt socker än läsk. Smaksättningar som exempelvis citron, som inte låter sött, innehåller lika mycket tillsatt socker. Så låt dig inte luras. Ett tips är att köpa naturell yoghurt eller filmjölk och smaksätta den själv med frukt, bär och nötter. Eller till och med sylt, för sylt innehåller ju i alla fall cirka 50 procent bär.

Sockerfälla 2: Brödet

Många tänker att mörkt bröd är nyttigt och att ljust bröd är onyttigt. Men låt dig inte luras av färgen. Ett av Sveriges mest sålda bröd innehåller lika mycket tillsatt socker som släta fikabullar. Ett tips är att vända på förpackningen och läsa innehållsförteckningen och näringsdeklarationen. En tumregel är att brödet bör innehålla max 5 gram socker per 100 gram.

Sockerfälla 3: Juicen

Hur är det då med juicen? Jo, så här ligger det till. Juice innehåller bara naturligt fruktsocker, inget tillsatt socker. Fruktiga drycker med tillsatt socker brukar kallas nektar, multivitamin eller fruktdryck. Ett litet glas juice, cirka en deciliter, kan du absolut dricka till frukost. Men det är ännu bättre att äta en frukt, för det bidrar även med fiber och mättnadskänsla. Ett nyttigt alternativ är annars hemgjord grönsaksjuice. Vad sägs om morotsjuice med äpple och ingefära?

Sockerfälla 4: Flingorna

Många populära flingpaket innehåller en femtedel socker. Så vänd på paketet och granska innehållsförteckningen. Ett tips är att kolla efter flingor som är märkta med Nyckelhålet, vilket garanterar en mindre mängd socker. Du kan också vända på paketet och titta på näringsdeklarationen. Välj en produkt med max 5 gram socker per 100 gram. Vill du ha frukosten riktigt god och nyttigt – gör din egen müsli! 

Tips!

Andra toppenprodukter på frukostbordet är ägg och gröt. Låt oss fresta dig med vår supergoda bovetegröt och sesamomelett med grönt.


Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer