Hoppa till sidans innehåll

7 tips för att nå drömmen

Ge fotbollsdrömmen

rätt energi

Har ditt barn ett fotbollsintresse som du vill stötta? Då har vi något gemensamt! Att hjälpa barn nå sina drömmar är en stor drivkraft till varför vi är nationell partner till Svenska Fotbollsförbundet. Här är våra 7 bästa tips för att nå fotbollsdrömmen.

Se också: Goda mellanmål för barn som tränar - så enkla att de flesta barn kan göra de själva!

  • Ha roligt

    Kanske det enklaste knepet oavsett idrott. För vill du att ditt barn ska må bra och fortsätta idrotta borde det vara roligt. Som en hjälp på vägen har vi på ICA tillsammans med idrottspsykologen Johan Fallby satt ihop en guide till hur du blir en bra idrottsförälder som skapar glädje och motivation.

    Läs mer: Så blir du en bra idrottsförälder

  • Landslagets fotbollsskola

    Kan låta avancerat men bakom namnet döljer sig helt enkelt Sveriges största fotbollsskola där runt 600 föreningar tar hand om 55 000 fotbollstokiga ungdomar varje år. Vi är naturligtvis en av sponsorerna till den här glädjespridaren som är en rolig möjlighet för alla ungdomar.

    Anmäl ditt barn här: Anmälan landslagets fotbollsskola

  • Möt idolerna

    Det finns väl knappast något bättre än att se och träffa fotbollsstjärnorna på nära håll. Därför genomför vi flera initiativ med bland annat damlandslaget där ungdomar får möjlighet att träffa idolerna. Och när det är landskamp på gång så sker ofta specialaktiviteter hos närmaste ICA-handlare.

    Läs mer: Därför sponsrar vi Svenska Fotbollsförbundet

  • Före fotbollsspel

    För bästa möjliga förberedelse bör en komplett måltid intas 2–4 timmar före match eller träning, där ungefär halva tallriken bör bestå av kolhydrater. Glöm inte att fylla på med vätska under dagen för att inte drabbas av vätskebrist.

    Läs mer: Så ska du äta före träningen

  • Under fotbollsspel

    Under själva matchen eller träningen är det viktigaste att dricka ordentligt för att kompensera vätskeförlusten från svettningen. För äldre ungdomar kan sportdryck med 6–8 % kolhydratskoncentration och 0,5–0,7 g salt per liter vätska rekommenderas vid aktivitet över 60 minuter.

  • Efter fotbollsspel

    Efter match och träning är det viktigt att återställa energiförlusten för att fortsätta vara pigg. Här kan det vara praktiskt att ha packat med sig ett mellanmål och därför har vi tagit fram landslagets egna favoriter som inspiration. Det efterföljande "riktiga" målet bör intas inom 1–2 timmar efter aktiviteten.

    Missa inte: Enkla mellanmål – landslagets favoriter

    Källa punkt 4-6: Svenska Fotbollförbundet

  • Variation är nyckeln

    Enformighet blir tråkigt i längden och tar död på den mest inspirerade fotbollstalang. Det gäller helt enkelt att fylla på med flera olika typer av energi enligt Svenska Fotbollsförbundet rekommendationer.

    Tips: Inspirerande förslag för morgon, middag och kväll

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer