Tips & recept

Enkla tips för att

äta mer grönsaker

Vi vet redan att man helst ska äta 500 gram frukt och grönt varje dag, ungefär hälften frukt och hälften grönsaker. Trots det har många av oss ibland svårt att få i oss tillräckligt med grönsaker, så här kommer våra bästa tips och recept som gör det lite enklare!

Alexandra Holm

Så får du i dig mer grönsaker

  • Blanda ner dem i en smoothie

    Blanda ner dem i en smoothie

    För dig som tycker att käka grönsaker är typ det tråkigaste som finns är knepet att mixa ner dem i en smoothie. Då får du enkelt i dig en stor mängd grönsaker på en och samma gång. Addera även gärna frukt i dina smoothies för en sötare smak och extra nyttigheter. Mango och äpple döljer till exempel smaken av grönkål riktigt bra. Här hittar du ett gäng näringsrika gröna smoothies!

  • Gör en matig sallad

    Gör en matig sallad

    Om du vill njuta av grönsaker krävs det lite mer än tomat, gurka och smaklös isbergssallad (gäsp vad trist!). Gör istället en mer mättande och betydligt mer smakrik sallad med goda grejer som till exempel gröna blad, söta cocktailtomater, krämig avokado, proteinrika linser, riven och syrad kål, knapriga nötter och en god ost till. Ja ni hör ju själva, det blev genast mer lockande att äta grönsaker! Denna ljuva lins- och rödbetssallad med chévre är ett praktexempel på en lite roligare sallad. Här hittar du ännu fler recept på matiga sallader!

  • Brödbak med baljväxter, javisst!

    Brödbak med baljväxter, javisst!

    Genom att addera bönor eller linser i bröden blir de både saftigare och mer näringsrika. Ett smart sätt att få i sig lite extra grönsaker genom frukostmackan alltså. Här bjuder vi på fem brödrecept med bönor och linser i.

  • Gör ett färgrikare potatismos

    Gör ett färgrikare potatismos

    Gör potatismoset färggladare och extra hälsosamt genom att även ha i till exempel morot, broccoli eller rödbetor.

  • Preppa matlådan

    Preppa matlådan

    Frysta grönsaker innehåller lika mycket näring som färska så släng gärna i en näve frysta ärtor, wokgrönsaker eller dylikt i din lunchlåda när du preppar den. Ett bra budgetknep som fyller ut matlådan med lite extra grönt!

  • Använd dem i dina bakverk

    Använd dem i dina bakverk

    Att baka godsaker med olika sorters grönsaker i är ett genidrag om du frågar oss för att få i sig mer grönt. Här får du tips på hur du gör en saftig och smakrik rödbetskaka.

  • Grönsaksstavar & en god dipp

    Grönsaksstavar & en god dipp

    Skär stavar av till exempel morot, gurka, broccoli, rädisa och blomkål. Ät som snacks, med fördel tillsammans med en god dipp eller röra. Prova denna goding; Grönsaksstavar med ädelostdipp.

  • Ät mer vegetariskt

    Ät mer vegetariskt

    Ett självklart tips kan tyckas men genom att käka vego blir det betydligt enklare att få i sig ordentligt med grönsaker. Här hittar du tips på mättande & proteinrik lakto-ovo-vegetarisk mat.

Goda recept med mycket grönsaker

  • Rotfruktsmos

    Rotfruktsmos

    Laga smart och gör en stor laddning rotfruktsmos av höstens skörd, eller vinterns lagrade rotfrukter och potatis. Ät sedan moset till köttbullar eller falafel, använd moset i en gyllene fiskgratäng eller stek rotfruktsplättar. Ett smidigt storkok för dagarna tre!

    - Rotfruktsmos

    Spara

  • Krämig rödbetssmoothie med grönkål

    Krämig rödbetssmoothie med grönkål

    Denna rödbetssmoothie är fylld av nyttigheter och har en vackert lila färg. Avokado och banan gör den len och krämig. En perfekt lunch när du behöver äta på språng.

    - Krämig rödbetssmoothie med grönkål

    Spara

  • Grönsakspasta på betor med fetaost och blåbär

    Grönsakspasta på betor med fetaost och blåbär

    Med en grönsakssvarv gör du snabbt snygga strimlor av olika slags betor och zucchini. Använd annars en osthyvel eller mandolin. Blanda den krispiga grönsakspastan med blåbär, fetaost och en god vitlöksdressing. Modern råkost och en fröjd för ögat!

    - Grönsakspasta på betor med fetaost och blåbär

    Spara

  • Morotsgröt med mandelrippel och kokos

    Morotsgröt med mandelrippel och kokos

    Det är lite nybakad morotskaka över den här gröten. Knäck i ett ägg så blir gröten extra krämig och mättande! Lent mandelsmör, saftiga granatäppelkärnor och söt kokos gör det hela till den perfekta gröten till frukost, som lättare lunch eller kvällsmat.

    - Morotsgröt med mandelrippel och kokos

    Spara

  • Kladdkaka med zucchini och hallongrädde

    Kladdkaka med zucchini och hallongrädde

    Mixa riven zucchini och baka en kladdkaka med vuxen chokladsmak. Zucchinin bidrar med saftighet och ger kladdkakan en tryffelliknande konsistens. Toppa med vackra pistaschnötter, knapriga kakaonibs och bjud med hallongrädde.

    - Kladdkaka med zucchini och hallongrädde

    Spara

  • Lasagne med zucchini och linser

    Lasagne med zucchini och linser

    En mustig vegolasagne som sprider goda dofter. Lasagneplattorna varvas med gröna linser, cream cheese, tunna skivor zucchini och en tomatsås som piffas till av den basilikadoftande peston.

    - Lasagne med zucchini och linser

    Spara

  • Halloumipytt med örtsmör och senapskräm

    Halloumipytt med örtsmör och senapskräm

    En vegovariant på klassikern pytt i panna med ugnsrostat grönt, halloumi och örtsmör. Här lagar vi den på blomkål, morot och potatis, men du kan självklart variera pytten med de grönsaker och rotfrukter du har hemma. Den tillhörande senapskrämen med äpple, honung och senap är helt oemotståndlig!

    - Halloumipytt med örtsmör och senapskräm

    Spara