Hoppa till sidans innehåll

Tips & recept

Enkla tips för

att äta mer frukt

Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter 500 gram frukt och grönt varje dag, ungefär hälften frukt och hälften grönsaker. Trots det har många av oss ibland svårt att äta tillräckligt med frukt, så här är våra bästa tips och recept som gör det lite enklare!

Alexandra Holm

Tips för att få i dig mer frukt

  • Smoothien är din bästa vän

    Smoothien är din bästa vän

    Om du får panik av tanken på att tugga frukt efter frukt varje dag är vårt bästa tips till dig att slänga ner allt i en smoothie istället. På det sättet får du i dig en stor mängd frukt i ett enda mål på ett enkelt sätt. Så blanda ner valfri frukt, bär och kanske lite gröna blad till en till frukost- eller mellanmålssmoothie. Frysta frukter och bär innehåller i princip lika mycket näring som de färska vilket är toppen ur plånbokssynpunkt.

  • Hej fruktsallad!

    Hej fruktsallad!

    Att blanda ihop dina favoritfrukter till en smarrig sallad är också ett bra sätt att få i sig tillräckligt med frukt på ett lite roligare sätt. Toppa gärna med kvarg, yogurt och lite nötter för en krämig crunch.

  • Frukt till efterrätt, jatack!

    Frukt till efterrätt, jatack!

    Självklart ska du unna dig en god efterrätt! Välj en frukt du tycker om och kombinera med gottigheter som cottage cheese, kokos, mörk choklad eller knapriga nötter. Här får du 5 tips på fruktiga efterrätter!

  • Fruktstundens återkomst

    Fruktstundens återkomst

    Att ta en välförtjänt paus och äta något som ger lite ny energi är något vi alla tjänar på. Därför rekommenderar vi att du inför en eller flera frukstunder varje dag. För att inte tröttna kan du se till att prova nya frukter ofta eller ha en bra mix av olika alternativ hemma eller med dig till jobbet.

  • Frukt mat = sant?

    Frukt mat = sant?

    Inget tips för dig som hatar kombinationen frukt och mat men för oss andra är det rätt smidigt att tillgodose oss en del av dagens fruktbehov genom att få in det i matlagningen. Här hittar du fyra goda recept med frukt i mat!

Goda recept med massa frukt i

  • Smoothie med passionsfrukt, mango och ananas

    Smoothie med passionsfrukt, mango och ananas

    En riktig energikick till smoothie var det här! Härligt sötsyrlig med passionsfrukt, mango och ananas. Toppa med chiafrön och solroskärnor vid servering så får du både ett härligt crunch och extra mättnadskänsla.

    - Smoothie med passionsfrukt, mango och ananas

    Spara

  • Rostad fruktsallad med vit choklad

    Rostad fruktsallad med vit choklad

    Fruktsallad i ugn som enkelt varieras efter smak och säsong. Ta de frukter och bär du gillar bäst, som till exempel persika, ananas, jordgubbar, päron och kiwi, och rosta dem tillsammans med kokos och vit choklad. Servera med en vaniljkräm på crème fraiche och toppa med knapriga sötsalta mandlar.

    - Rostad fruktsallad med vit choklad

    Spara

  • Bananbowl med hallon

    Bananbowl med hallon

    En bananbowl slängs enkelt ihop när magen kurrar och består endast av två ingredienser! Banan och hallon mixas enkelt ihop och du toppar sedan med valfri topping.

    - Bananbowl med hallon

    Spara

  • Äppel- och päronsallad med cottage cheese

    Äppel- och päronsallad med cottage cheese

    En mumsig fruktsallad på äpplen och päron med cottage cheese. Skala frukterna och skär i små tärningar. Blanda med äppelmos och kanel. Servera med cottage cheese.

    - Äppel- och päronsallad med cottage cheese

    Spara

  • Fryst riven drakfrukt och vattenmelon

    Fryst riven drakfrukt och vattenmelon

    Drakfrukt eller pithaya som denna kaktusfrukt också kallas är ett spännande inslag på desserttallriken. Tillsammans med jordgubbar och fryst vattenmelon har du en exotisk vitaminbomb klar på nolltid.

    - Fryst riven drakfrukt och vattenmelon

    Spara

  • Raw äppelpaj med mandel och kardemumma

    Raw äppelpaj med mandel och kardemumma

    Nej, du behöver ingen ugn för att göra äppelpaj. Den här godingen är helt raw och fantastiskt god! Ja, lika bra att göra en paj extra så det inte blir slagsmål om bitarna.

    - Raw äppelpaj med mandel och kardemumma

    Spara

  • Apelsinsallad med fetaost, avokado och granatäpple 

    Apelsinsallad med fetaost, avokado och granatäpple 

    Denna syrliga apelsinsallad till jul är gjord på apelsiner och blodapelsin eller grapefrukt som toppas med krämig avokado, salt fetaost, syrliga granatäppelkärnor och knapriga pistagenötter. Alla härliga smaker och texturer i en salig blandning!

    - Apelsinsallad med fetaost, avokado och granatäpple 

    Spara

  • Päronkompott

    Päronkompott

    Har du mogna päron över? Då är det här ett recept för dig! Koka päronen med citron, socker, kanel och vatten till en päronkompott som är supergod till frukost – vare sig du äter yoghurt eller gröt – eller dessert.

    - Päronkompott

    Spara

  • Bananglass på pinne

    Bananglass på pinne

    Barnsligt gott och - ganska hälsosamt på köpet! Bananglassen doppas i smält choklad och strösslas med kokos, hackade nötter eller torkade bär. Löjligt lyxigt att plocka fram ur frysen till mellis eller dessert.

    - Bananglass på pinne

    Spara

  • Apelsinscones med palsternacka

    Apelsinscones med palsternacka

    Baka lite nyttigare och saftigare scones med riven palsternacka och rågsikt. Finrivet apelsinskal ger sconesen extra smak. Snabba att röra ihop på morgonen. Servera med smakrik ost, creme cheese och en god marmelad.

    - Apelsinscones med palsternacka

    Spara

  • Ginoir

    Ginoir

    Gino är en fantastiskt enkel och god dessert som görs på vit choklad. Den här varianten med mörk choklad har fått namnet Ginoir och är precis lika enkel att göra och underbart god. Serveras tillsammans med en sötsyrlig limeyoghurt.

    - Ginoir

    Spara

  • Seggoda fruktremmar

    Seggoda fruktremmar

    Sötsura godisremmar är populärt, men gör dem själv i stället. Betydligt nyttigare, men med samma goda smak. Här gör vi remmar av röda äpplen och röda vinbär som även får god smak av hallon och fruktig sötma från honung. Naturligt godis helt enkelt!

    - Seggoda fruktremmar

    Spara

  • Banana split bowl

    Banana split bowl

    Dessert till frukost? Så klart du kan äta det, med viss modifikation… Prova en beroendeframkallande frukostvariant av den omtyckta desserten banana split. Byt glass mot yoghurt och chokladsås mot chokladgranola samt lönnsirap. Men bananen är sig lik!

    - Banana split bowl

    Spara