Var med och må bra

Den alkoholfria

trenden

Vi svenskar dricker allt mindre alkohol. Och det stora pluset: Du som vill skåla i alkoholfritt behöver inte längre nöja dig med mineralvatten eller juice – numera finns ett stort utbud av öl, vin, cider och andra goda, alkoholfria drycker.

Publicerad den 16 november, 2015

Mellan 2004 och 2014 gick alkoholkonsumtionen ner rejält – från 10,5 till 9,3 liter alkohol per år och person (15-åringar och äldre). Lennart Agén, presschef på Systembolaget, menar att det finns flera anledningar till den sjunkande alkoholkonsumtionen.

Vi blir allt mer hälsomedvetna

– Det har blivit mer socialt accepterat att avstå alkohol. Tidigare blev man lätt ifrågasatt om man tackade nej till alkohol, det tjatades och trugades. En annan anledning är att vi blir allt mer hälsomedvetna. Vi månar om vår kropp och bryr oss om vad vi äter och dricker. Den tredje anledningen är att vi har blivit bättre värdar och värdinnor. Vi bjuder inte längre bara på mineralvatten och läsk, utan även på alkoholfria drycker som känns vuxna och passar till maten, säger Lennart Agén.

Drycker för alla smaker och plånböcker

Som svar på den ökade efterfrågan har det alkoholfria sortimentet växt rejält under senare år, både på Systembolaget och i mataffärerna.

– Vi på ICA breddar sortimentet för att passa alla smaker och plånböcker. Exempelvis hade vi tidigare bara en alkoholfri lager. Numera har vi flera stycken, bland annat alkoholfri julöl och alkoholfri veteöl, berättar Liselott Wärme, kategoriansvarig för Kalla Drycker.

Alkoholfri öl dominerar

Bland de alkoholfria dryckerna är det just öl som dominerar, med Carlsberg Öl Non-Alcoholic EG som bästsäljaren på ICA. Men det finns även många andra populära drycker för den som vill behålla skärpan.

– Ginger Beer är hett just nu och har precis lanserats på ICA. En storsäljare är annars ICA Selection Lemonader, med smak av citron och hallon. När det gäller vin med alkoholhalten 2,2 % har det kommit spännande nyheter från Lindemans, avslutar Liselott Wärme.