Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Cykling

Cykla som en

världsmästare

Bli en starkare och snabbare cyklist! Susanne Ljungskog, en av Sveriges bästa cyklister genom tiderna, listar här sina bästa tips.

Bli en bättre cyklist – Susanne Ljungskog tipsar!

1. Se över din cykel

Investera i en bra cykel! Det är jätteviktigt att storleken och inställningarna är rätt för dig. Har du redan en cykel? Lämna in cykeln på service! Det är så mycket roligare när kedjan är smörjd, däcken pumpade och alla skruvar åtdragna.

Ska du köpa en ny cykel? Här får du tips om vad du bör tänka på.

2. Skynda långsamt

Ett vanligt nybörjarfel är att sätta upp för höga mål. Om du inte lyckas uppnå målen är det lätt att tappa sugen, eller så stretar du på med risk för smärta och skador. Så börja lugnt och höj dina mål successivt. 

3. Välj den lättare växeln 

Tvekar du mellan två växlar när du cyklar? Välj den lättare. Att trampa för tungt gör bara att cyklingen känns seg. Och växla ofta!

4. Höj sadeln och sänk styret

Ett vanligt nybörjarfel vid träningscykling är att ha styret högre än sadeln. Men sadeln bör alltid vara högre än styret. Tips! Sätt dig bekvämt på sadeln och sätt hälen på pedalen (någon får hålla i din cykel). I detta läge ska knäet ha en lätt böj. Då sitter du lagom högt.

5. Använd glasögon

Då slipper du grus och insekter i ögonen. Du slipper också att kisa om det är soligt ute.

6. Använd vadderad cykelbyxa

Kan inte rekommenderas nog! Ont i baken vill man inte ha, det tar bort tjusningen med cyklingen.

7. Ha cykelhjälmen långt fram

Hjälmen ska alltid sitta en bit ovanför ögonbrynen, den ska alltså inte sitta så att pannan syns för mycket. Tänk att hjälmen ska sitta så rakt som möjligt på huvudet.

8. Testa gärna cykelskor

När du sitter fast i pedalerna kan du använda baksidan av låren och höftböjaren, vilket gör att du får kraft varvet runt och inte bara i nedtrampet. Är du osäker? Börja med att låsa fast en fot och öva på öppen yta. När du väl har testat cykelskor kommer du inte kunna cykla utan, rekommenderas alltså skarpt. Tips! Placera klossen så långt bak på din cykelsko som det går. Detta för att belasta din vadmuskulatur mindre.

9. Stärk bålen och armarna

Stärk din bål genom situps, ryggböj och armhävningar. Det gör att du orkar hålla upp kroppen, och du slipper sitta som en hösäck på cykeln.

10. Ha armarna lätt böjda

Lätt böjda armar ger en stötdämpande effekt. Är armarna sträckta kan vibrationerna gå rakt upp i axlar, nacke och rygg, vilket kan orsaka smärta och värk.

11. Höj blicken

Slappna av i axelpartiet och fäst inte blicken på framhjulet. Titta istället lite längre fram, för bättre hållning. Du har även större chans att hinna reagera om något händer i klungan.

12. Cykla tillsammans

Genom att cykla med kompisar, en klubb eller nätverk blir cyklingen så mycket roligare.

13. Fika

Fikan är halva grejen med cykling. Så innan du ger dig iväg – fundera på vad du vill fika och var.

14. Sätt upp ett mål

Cyklingen kan bli roligare om du har ett mål, exempelvis att genomföra ICA-klassikern. Att formulera ett svar på ”varför” är heller aldrig fel, exempelvis ”att sova bättre” eller ”få mer energi”.

15. Gör en sittinställning (bikefit)

Har du investerat i en racercykel? Investera gärna i en sittinställning (bikefit) också! Då får du en position som passar just dig, vilket gör att du får ut maximalt av tramptaget. Du undviker också eventuella skador som kan uppstå vid fel position på cykeln.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer