Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

ICA-dietisten tipsar!

Börja träna

– utan att bli sjuk

Har du tränat hårt och sedan blivit sjuk? Det händer oss alla. Träning bryter ner kroppen och direkt efter passet är immunförsvaret nedsatt. Men med matens hjälp kan du slippa den där förkylningen – ICA-dietisten Johanna Andersson berättar hur.

Den kommer ofta som ett brev på posten, förkylningen efter ett tuffare träningspass.

– När immunförsvaret inte får tillräckligt med energi blir det mindre effektivt. Direkt efter ett träningspass, särskilt om du tränar hårt och ofta, är du därför extra infektionskänslig. Så försök att få i dig vätska, protein och kolhydrater direkt efter passet. Det kan vara något enkelt, som en banan och ett glas lättmjölk. Ät gärna före passet också, det bidrar till återhämtningen, säger ICA-dietisten Johanna Andersson. 

Viktigt äta bra till vardags

Att ofta bli förkyld kan också vara ett tecken på energi-, vitamin- eller mineralbrist. Därför är det lika viktigt att äta bra till vardags.

– Den generella kosthållningen är jätteviktig för immunförsvaret! Ät mycket frukt och grönt, för att få i dig skyddande vitaminer och mineraler. Några av de viktigaste är vitaminerna E och C, och mineralerna selen och zink. För att få i dig bra fetter som är rika på vitamin E kan du exempelvis äta nötter och vegetabiliska oljor. 

På sikt stärks immunförsvaret

På kort sikt kan träning alltså sänka ditt immunförsvar. Men i takt med att du blir mer vältränad, i kombination med att du äter bra, kommer ditt immunförsvar att stärkas. 

– Upp till en viss träningsnivå blir immunförsvaret starkare. Men om du tränar hårt i stort sett varje dag, som på elitnivå, blir immunförsvaret svagare igen. Det hinner helt enkelt inte återhämta sig helt mellan de täta, hårda träningspassen. 

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer