Hoppa till sidans innehåll

ICA-dietisten tipsar!

6 mellanmål

på jobbet

För att orka jobba från lunch till hemgång kan man behöva lite mellis. ICA-dietisterna Caroline Wilbois och Johanna Andersson tipsar om sex nyttiga mellanmål som är superenkla att fixa.

Mellanmålet på jobbet består ofta av kaffe, frukt och bullar. Här är tips på lite roligare och nyttigare alternativ!

1. Nötsmör och banan

Ta en banan, skala och toppa den med nötsmör. Inget kylskåp på jobbet? Det är lugnt, nötsmöret kan förvaras i rumstemperatur. 

2. Pimpad yoghurt eller kvarg

Smaksatt yoghurt innehåller ofta lika mycket socker som läsk, ibland mer. Så gör din egen! Köp med dig naturell yoghurt eller kvarg. Toppa med nötter, bär eller frukt. 

3. Omelett i mikron

Ta två ägg, knäck dem i en tekopp och mikra i två minuter på högsta effekt. Voilà, en kontorsomelett! Komplettera gärna med en frukt.

4. Makrill på macka

Vad sägs om makrill i tomatsås, utspridd på hårt bröd? Detta mellanmål kan dock lukta lite, så bra om du har förstående kollegor eller ett bra fläktsystem.

5. Smoothie i termos

Ta med dig en matig smoothie gjord på förslagsvis grönsaker, gryn och frön. Ett tips är smoothie med havre och avokado. Supergott och nyttigt!

6. Snabbgröt i mikron

Häll grötmixen i en kopp och tillsätt kokat vatten. Toppa gröten med frukt och nötter. Ett passande mellanmål om du ska träna efter jobbet.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer