Klimatsmart butik

Klimatsmart butik

Under våren 2019 gick ICA Maxi i Motala i mål med sin senaste stora investering, en stor ombyggnad och renovering av stormarknadens kylar. Med den sänker vi vår energiförbrukning med 25 procent och då har vi också bytt ut köldmediet i de flesta kylarna till ett miljövänligt

 

 

En stor butik har stora och skiftande behov av både värme och kyla i olika delar av verksamheten. Något som lätt kan driva på energiförbrukningen.

Förra året,2018, gjorde vi av med 2,8 miljoner kilowattimmar.

En konsult togs in och utifrån de förslag vi fick kan vi minska vår elförbrukning med ungefär 25 procent.

Det handlar om att vi bättre kan styra var vi vill ha kyla eller värme i butiken. Vi har skapat olika klimatzoner där vi kan ha olika temperaturer. Exempelvis behöver vi inte minska temperaturen i hela butiken om solen ligger på mot en enstaka vägg.

En sak som kunderna definitivt kommer att märka av är att de flesta av kylarna nu har fått dörrar. Det var vanligt på 1960- och 1970-talet, men försvann när kylarna blev bättre och elpriset var lågt.

Dörrar minskar energiförbrukningen med minst 30 procent. Tillsammans med nytt köldmedium och en effektivare drift går vi ner till ungefär hälften av dagens energiförbrukning på kylarna.

Dessutom blir det ett behagligare klimat för både kunder och personal när det finns dörrar på kyldisken.

En stor del en butiks klimatpåverkan kommer från läckage av det köldmedium som finns i frysar och kylar.

Att kunna hålla en jämn kyla är helt avgörande för en hög kvalitet på de varor vi säljer. Samtidigt är köldmediet det som påverkar miljön mest i vår verksamhet.

När vi byter det mot ett bättre och mer miljövänligt bidrar det till ett mer hållbart klimat. Vi använder mindre energi och vi får en högre kvalitet på våra varor. Det här är faktiskt en av de största hållbarhetsåtgärder vi har gjort hittills.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En stor butik har stora och skiftande behov av både värme och kyla i olika delar av verksamheten. Något som lätt kan driva på energiförbrukningen. – Förra året gjorde vi av med 2,8 miljoner kilowattimmar.Vi har il sett över vad vi kan göra för att minska det. Vi har tagit in en konsult och utifrån de förslag vi fått kan vi minska vår elförbrukning med ungefär 25 procent.

 

 

 

 

Det handlar om att vi kan styra bättrevar vi vill ha kyla eller värme i butiken. Vi har skapat olika klimatzoner där vi kan ha olika temperaturer. Exempelvis behöver vi inte minska temperaturen i hela butiken om solen ligger på mot en enstaka vägg.

En sak som kunderna definitivt kommer att märka av är att de flesta av kylarna nu har fått dörrar. Det var vanligt på 1960-och 1970-talet, men försvann när kylarna blev bättre och elpriset var lågt.

Dörrar minskar energiförbrukningen med minst 30 procent. Tillsammans med nytt köldmedium och en effektivare drift går vi ner till ungefär hälften av dagens energiförbrukning på kylarna.

Dessutom blir det ett behagligare klimat för både kunder och personal när det finns dörrar på kyldisken.

En stor del en butiks klimatpåverkan kommer från läckage av det köldmedium som finns i frysar och kylar.

Att kunna hålla en jämn kyla är helt avgörande för en hög kvalitet på de varor vi säljer. Samtidigt är köldmediet det som påverkar miljön mest i vår verksamhet. När vi byter det mot ett bättre och mer miljövänligt bidrar det till ett mer hållbart klimat. Vi använder mindre energi och vi får en högre kvalitet på våra varor. Det här är faktiskt en av de största hållbarhetsåtgärder vi har gjort hittills.