Vanligaste frågorna och svaren om vår onlinehandel

Vanligaste frågorna och svaren om vår onlinehandel

Hur vet jag om ICA levererar hem till mig? 
Logga in i onlinetjänsten och ange din hemadress och postnummer, så ser du om du kan få leverans. Du kan också kontakta ICAs kundkontakt på handlaonline@ica.se eller telefon 033-47 47 94.

Kan jag hämta min beställning i butiken?
Tyvärr inte, din beställning plockas på ICAs centrallager och alla beställningar körs ut direkt därifrån.

Varför erbjuder ni inte samma sortiment online som i er fysiska butik? 
Tidigare plockade vi själva våra online-beställningar i butiken och körde ut alla matkassar till våra kunder, men till slut blev volymen så stor att vi inte längre klarade av att hantera den själva. I dag plockas beställningarna på ICAs centrala e-handelslager som har större kapacitet men ett mindre sortiment än vi har i butiken.

Plock- och leveransavgift? 
Plock- och leveransavgift. 99:-

Gäller kampanjbladets priser även online? 
Ja, i största möjliga mån. Den enda begränsningen är artiklar som inte finns på ICAs centrala onlinelager, där beställningarna plockas i dag. 

Varför kan ni inte köra hem det som saknas till mig vid senare tillfälle? 
Tyvärr så finns inte den möjligheten i dag, men visst vore det önskvärt. Vi är arbetar tillsammans med det centrala lagret, där onlinebeställningarna plockas, lösa de problemen som finns så att du ska få rätt varor från början. 

Jag har bokat hemkörning till en viss tid, men leveransen har inte kommit? 
Kontakta ICAs centrala onlinekundtjänst via handlaonline@ica.se eller via telefon 033-47 47 94..

Varför tar det så lång tid innan jag får svar från ICAs onlinekundtjänst då jag mailar till handlaonline@ica.se eller ringer via 033-47 47 94? 
Förhoppningsvis är det ett tillfälligt problem som är löst inom kort. ICA har tidigare använt externa callcenterföretag, men man kommer nu att utöka den egna kundtjänsten för att svara på merparten av frågorna i egen regi. 

Om jag har ytterligare frågor – vart vänder jag mig då? 

Du är alltid välkommen att ställa dina frågor till oss i butiken, men de bästa svaren gällande onlineverksamheten får du genom att kontakta ICAs centrala onlinekundtjänst via handlaonline@ica.se eller via telefon 033-47 47 94.

Så här gör du när du ska börja handla, se informationsfilm >>  

Varför erbjuder många andra Ica-butiker fri frakt, men inte ni?

Ica är fria handlare i samverkan, dvs det innebär att vi i många fall är varandras konkurrenter. Hur andra butiker väljer att prissätta är inget som vi kan, får eller vill lägga oss i. Vi på Maxi Haninge erbjuder våra låga stormarknadspriser även online och känner oss trygga i att det är prisvärt att handla via oss.

Vi brukar inte handla så mycket varje gång. Det blir relativt höga kostnader att betala 99 kr för att få det hemkört. Ska det vara så?

Ja, vi förstår problemet! I vissa hushåll så har man ju inte så stora behov, och då blir det naturligt att köpet inte blir så stort. Tyvärr är våra logistik och plockkostnader ungefär lika stora oavsett längden på kvittot, varför vi tar ut en avgift oavsett storlek på köpet. Däremot så kan man alltid handla till samma låga priser som i butiken.

Vad gäller kring seniorrabatten online?

Alla stamkunder på erhåller 5 % seniorrabatt om ordern lägg tisdag eller onsdag. Ett krav är dock att senioren identifierar sig genom att handla i inloggat läge. Vilken veckodag som väljs för leveransen spelar ingen roll. Order kan ej ändras på icke-seniorrabattdag – då försvinner rabatten.