Reserverade tider online för kunder i riskgrupp

Reserverade tider online för kunder i riskgrupp

Corona-pandemin har förändrat vardagen för oss alla och vi på Maxi Haninge har fått jobba extra hårt för att hinna med att fylla på butiken och samtidigt förhindra att alltför stor trängsel uppstår. Vi vill rikta ett stort tack till alla er i riskgrupp som har valt att handla online istället för att komma till butiken just nu. Vi är väl medvetna om att vi inte alltid har levt upp till era förväntningar men gör allt vi kan för att det ska bli bättre.

Tidigare plockade vi själva hundratals online-beställningar varje dag och körde ut alla matkassar till våra kunder, men till slut blev volymen så stor att vi inte längre klarade av att hantera den själva. 

Vi anslöt oss till ICAs centrala e-handelslager för att få tillgång till större kapacitet på både plock och hemkörning, men det visade sig inte fungera så bra som vi hade hoppats. Våra kunder har fått vänta länge på lediga leveranstider och det går inte längre att få hemkörning till alla områden som vi körde till tidigare. Dessutom händer alltför ofta att man inte får allt det som man har beställt. 

Vi beklagar verkligen detta och arbetar tillsammans med centrallagret för att förhoppningsvis snart kunna lösa de här problemen. Under tiden finns från och med nu reserverade tider för de kunder som tillhör en riskgrupp och därför behöver tjänsten mest. Vi har även tagit bort leveransavgiften för seniorer. 

Så här gör du när du ska börja handla, se informationsfilm >>  

Vanligaste frågorna och svaren om vår onlinehandel

Hur vet jag om ICA levererar hem till mig? 
Logga in i onlinetjänsten och ange din hemadress och postnummer, så ser du om du kan få leverans. Du kan också kontakta ICAs kundkontakt på handlaonline@ica.se eller telefon 033-47 47 94  

Varför erbjuder ni inte samma sortiment online som i er fysiska butik? 
Tidigare plockade vi själva våra online-beställningar i butiken och körde ut alla matkassar till våra kunder, men till slut blev volymen så stor att vi inte längre klarade av att hantera den själva. I dag plockas beställningarna på ICAs centrala e-handelslager som har större kapacitet men ett mindre sortiment än vi har i butiken.

Varför erbjuder ni inte lika låga priser online som i er butik? 
Du betalar för tjänsten att någon plockar ihop din beställning och kör hem dina matkassar, därför är många produkter något dyrare än i butiken. Många av våra mest efterfrågade artiklar har dock samma pris på båda ställena. 

Gäller kampanjbladets priser även online? 
Ja, i största möjliga mån. Den enda begränsningen är artiklar som inte finns på ICAs centrala onlinelager, där beställningarna plockas i dag. 

Varför får jag inte exakt det jag har beställt? 
Vi är medvetna om att det centrala lagret har en del kvalitetsbrister och har påtalat detta. Vi beklagar verkligen detta och arbetar tillsammans med dem för att kunna lösa de här problemen.

Varför kan ni inte köra hem det som saknas till mig vid senare tillfälle? 
Tyvärr så finns inte den möjligheten i dag, men visst vore det önskvärt. Vi är arbetar tillsammans med det centrala lagret, där onlinebeställningarna plockas, lösa de problemen som finns så att du ska få rätt varor från början. 

Varför är det så lång väntetid på att få tag på en ledig tid för hemkörning? 
E-handeln är så stor i dag att vi inte längre kan hantera den själva i butiken. Istället har vi anslutit oss till ICAs centrala onlinelager. Vi är medvetna om att det tyvärr ofta blir långa väntetider och är i dialog med dem om hur vi kan lösa detta. 

Jag har bokat hemkörning till en viss tid, men leveransen har inte kommit? 
Kontakta ICAs centrala onlinekundtjänst via handlaonline@ica.se eller via telefon 033-47 47 94.

Varför tar det så lång tid innan jag får svar från ICAs onlinekundtjänst då jag mailar till handlaonline@ica.se eller ringer via 033-47 47 94? 
Förhoppningsvis är det ett tillfälligt problem som är löst inom kort. ICA har tidigare använt externa callcenterföretag, men man kommer nu att utöka den egna kundtjänsten för att svara på merparten av frågorna i egen regi. 

Jag är över 65 år – vad gäller då? 
Du får seniorrabatt på 5 % samt betalar ingen plock- eller hemkörningsavgift. 

Om jag har ytterligare frågor – vart vänder jag mig då? 
Du är alltid välkommen att ställa dina frågor till oss i butiken, men de bästa svaren gällande onlineverksamheten får du genom att kontakta ICAs centrala onlinekundtjänst via handlaonline@ica.se eller via telefon 033-47 47 94.