Är du redo för vabruari? Botanisera bland citrusdoftande juicer och vitaminrika smoothies som piggar upp i vintermörkret och rustar dig för förkylningstider! Dessutom tipsar vi om ingredienserna som gör underverk.

Recept Sofia Nilsson Styling Linda Berlin Foto Charlie Drevstam
Tips: Här hittar du alla våra recept på smoothies!

  • GRAPEFRUKT

    Grapefrukten är en sann hjälte i förkylningstider! En frukt innehåller ungefär ¾ av den dagliga rekommendationen av C-vitamin, en vitamin som kan minska trötthet samt gör att immunsystemet fungerar normalt. Grapefrukt är även en god fiberkälla!

  • MANGO

    En tropisk vitaminboost rik på den viktiga C-vitaminen som skyddar cellerna mot oxidativ stress, samt bidrar till normal psykologisk funktion samt nervsystemets normala funktion. C-vitamin kan även öka upptaget av järn från vegetabiliska källor som till exempel kikärtor.

  • SELLERI

    En näringsrik grönsak som innehåller det viktiga ämnet kalium. Kalium bidrar till nervsystemets normala funktion, kroppens normala muskelfunktion samt till att bibehålla normalt blodtryck.

  • RÖDBETA

    Rotfruktens intensiva färg är inte bara vacker, det röda färgämnet indikerar även att den innehåller antioxidanter. I rödbetan finns ämnet nitrat, som i studier på idrottare visat sänka syrebehovet och därmed bidra till ökad ork. Nyfiken på att se om det fungerar? Prova att äta 2–3 rödbetor ett par timmar innan nästa träningspass.

  • AVOKADO

    God, härligt krämig och fullproppad med vitamin E som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Avokadon innehåller även ämnet folat som bibehåller immunsystemets normala funktion, samt en stor andel omättat fett vilket kan bidra till normala kolesterolnivåer i blodet.

  • Röd energikick med grape och jordgubbar

    Röd energikick med grape och jordgubbar

    En uppiggande juice ger dig en garanterat god start på dagen. Här en frisk och skönt besk juice som får smak av grapefrukt, äpple, lime, jordgubbar och mynta. Har du ingen råsaftcentrifug kan du göra den i en mixer.

    - Röd energikick med grape och jordgubbar

    Spara

  • Tropisk dröm med mango och passionsfrukt

    Tropisk dröm med mango och passionsfrukt

    Denna solgula smoothie piggar garanterat upp. Med banan, passionsfrukt och mango för den tankarna till sydliga breddgrader. Perfekt som mellis, till frukosten eller brunchen. Mums!

    - Tropisk dröm med mango och passionsfrukt

    Spara

  • Grön shot med sting

    Grön shot med sting

    När du behöver komma igång är det perfekt med en sellerishot! Frukt- och grönsaksshoten får dessutom smak av ananas, gurka och grönkål. Och – jalapeño som bidrar med sting.

    - Grön shot med sting

    Spara

  • Lila vitaminboost med betor och ingefära

    Lila vitaminboost med betor och ingefära

    Gör en rödbetssmoothie med banan, äpple, hallon, ingefära och citron. Uppfriskande, läskande och vackert ceriserosa. Den goda rödbetssmaken gör sig superbra i en fyllig smoothie!

    - Lila vitaminboost med betor och ingefära

    Spara

  • Supersmoothie med spenat och ingefära

    Supersmoothie med spenat och ingefära

    Gör en grön supersmoothie, fullproppad med nyttigheter! Bara att mixa avokado, äpple, spenat, ärtor, mango, lime och ingefära. Servera som mellanmål eller som energikick till frukosten eller brunchen.

    - Supersmoothie med spenat och ingefära

    Spara

  • Gyllene juice med gurkmeja och cayenne

    Gyllene juice med gurkmeja och cayenne

    Gör en uppfriskande apelsinjuice med morot, citron, ingefära, gurkmeja och cayennepeppar. Har du ingen råsaftcentrifug kan du istället använda en mixer. Servera gärna juicen med is.

    - Gyllene juice med gurkmeja och cayenne

    Spara

  • Smoothie bowl med kokos och blåbär

    Smoothie bowl med kokos och blåbär

    Som frukost eller mellanmål är det perfekt med en smoothie bowl! Toppa den lite tjockare smoothien med dina favorittillbehör, som färsk och torkad frukt, nötter och granola. Här gör vi en smoothie med smak av kokos, banan, blåbär och lingon.

    - Smoothie bowl med kokos och blåbär

    Spara