Hoppa till sidans innehåll

Smaken av bacon – salt, fett, rökigt, krispigt och jättegott – men i vegansk tappning. Testa göra egen vego bacon eller fejkon, här av tunt hyvlad morot! Passar såväl i hamburgaren som till brunchen.

Recept Sofia Nilsson Styling Styling Linda Berlin Foto Petter Bäcklund
Tips: Läs också vår veganska ersättningsguide!

Så gör du morotsbacon

  • Vispa ihop 3 msk japansk soja, 2 msk neutral rapsolja, ½ msk lönnsirap, 1 tsk vitlökspulver, ½ tsk svartpeppar, 2 krm liquid smoke eller 1 tsk rökt paprikapulver.

  • Hyvla 2 stora morötter tunt längsmed, gärna med mandolin. Lägg i marinaden och blanda runt. Låt stå ca 30 minuter.

  • Sprid ut på en bakpappersklädd plåt. Ställ in i mitten av ugnen 15–20 minuter på 175 °C, vänd efter halva tiden.

  • Servera gärna vegobacon tillsammans med scrambled tofu som vegansk brunchrätt.

3 rätter att servera med fejkon!

  • Udonnudlar med kimchi

    Kimchi udon är en krämig, enkel och ruskigt god rätt som passar perfekt som vardagsmiddag. Krispigt stekt bacon, het koreansk kimchi och mjuka udonnudlar är en vinnande trio! Skippa bacon för att göra receptet lakto-ovo-vegetariskt.

    - Udonnudlar med kimchi

    Spara

  • Breakfast burger

    Letar du efter ett mättande frukost- eller brunchrecept? Gör hamburgare till frukost! Här gör vi en breakfast burger fylld med färskost, avokado, stekt ägg och knaprig bacon.

    - Breakfast burger

    Spara

  • Skördepasta med svamp

    Laga en höstig variant på krämig pasta carbonara med knaprigt ugnsstekt bacon, svamp, purjolök, majs och zucchini. Serveras med äggula och rikligt med parmesan såklart! Perfekt comfort food en ruggig kväll.

    - Skördepasta med svamp

    Spara