Hoppa till sidans innehåll

Att få till en grönare livstil är som bekant inte bara bra för dig själv, utan även för miljön och klimatet. Ibland kan det dock vara svårt att veta var man ska börja? Och dessutom kan det bli svårt med många viljor hemma vid köksbordet. Här kommer några tips för att äta grönare och samtidigt få ihop vardagspusslet.

Artikel i samarbete med Planti

  • Mjukstarta

    Du behöver inte bli vegan och köra all in på en gång. Att äta växtbaserat två gånger i veckan är en bra start, annars kan det kännas överväldigande. Det är lättare sagt än gjort att ändra gamla vanor, så var snäll mot dig själv, annars kan det vara lätt att tröttna.

  • Använd växtbaserade alternativ

    På 70-talet fick du förmodligen nöja dig med en tallrik morötter på restaurangen om du sa att du var vegan. Idag är det tack och lov inte så. Faktum är att det finns växtbaserade alternativ till det mesta nuförtiden. Allt från matlagningsgrädde, till creme fraiche till grekisk youghurt. Så i många fall kan du bara byta ut den animaliska produkten i ditt recept, till en växtbaserad variant. Plättlätt!

  • Planera

    Om man planerar sparar man både tid och pengar, det är sen gammalt. Ett hett beprövat tips är ju att göra matsedlar och storhandla en dag i veckan, och varför inte online? Då kan du i lugn och ro leta recept i soffan, och låta hela familjen vara delaktig.

  • Gör hela familjen nöjd!

    Vill du äta veganskt men det blir lätt sura miner hos kidsen eller partnern hemma? Trixet är att göra en vegansk grundrätt, t.ex en krämig pasta gjord på växtbaserad fraiche, och sen kan storasyster få rökt lax till och lillebror halloumi. Mindre drama vid middagsbordet helt enkelt!

  • Ät efter säsong

    Att äta efter säsong har väldigt många fördelar. Det är mest klimatsmart, ofta billigast, smaken är som bäst och det blir variationsrikt vilket är bra för vår hälsa. Ibland kan det dock vara svårt att ha koll på vad som verkligen är i säsong, då kan du ta en titt här:

    Svenska råvaror i säsong

3 enkla växtbaserade middagar

  • Vegansk pastasås med champinjoner

    Finns det något godare än en krämig, härlig pasta. Denna variant med champinjoner är enkel, snabb , smakrik och dessutom vegansk. Krämigheten kommer från en växtbaserad fraiche.

    - Vegansk pastasås med champinjoner

    Spara

  • Enkel vegansk tacopaj

    En klassisk vegansk tacopaj med sojafärs och majs som får sina smaker av spiskummin, koriander och växtbaserad smaksatt fraiche. Passar perfekt både till fredagsmyset och till vardags.

    - Enkel vegansk tacopaj

    Spara

  • Ugnsrostad aubergine med curryoghurt och rostade valnötter

    Ugnsrostad aubergine är bland det godaste som finns, speciellt när den får en riktigt bra yta men samtidigt är krämig på insidan. Toppa med curryyoghurt och valnötter och du är i himmelriket.

    - Ugnsrostad aubergine med curryoghurt och rostade valnötter

    Spara

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer