Hoppa till sidans innehåll

Stort tack! För att ni hjälpt oss att bli Sveriges grönaste varumärke! Vår logga må vara röd, men insidan är grön. Är du nyfiken på vårt hållbarhetsarbete så kan du läsa om några av våra många initiativ här.

För oss är hållbarhet mer än bara miljö och klimat. Det handlar även om kvalitet, hälsa och mångfald och hur vi kan vara en positiv kraft i samhället. Våra 1 300 handlare och deras engagmang på orten är en viktig del i detta. 

Våra hållbarhetsinitiativ

  • Klimatneutrala till 2020

    ICA Gruppen har tagit beslut om att bli klimatneutralt till 2020. Där ingår den klimatpåverkan som verksamheten orsakar i butik, apotek, lager och kontor via exempelvis köldmedia, el, godstransporter och tjänsteresor i både den svenska och baltiska verksamheten. Minskningen ska mätas utifrån en vetenskaplig metod framtagen av bland andra FN och WWF.

    Mer om vår klimatambition

  • Hej då till plast

    Vi har antagit en ny plaststrategi, som både innebär att engångsartiklar ska bort till 2020 och att alla våra livsmedelsförpackningar ska gå att återanvända 2022. År 2030 ska våra livsmedelsförpackningar vara gjorda av återvunnen plast, alternativt helt fossilfri råvara.

    Mer om hur vi tänker kring plast

  • Verktyget Mitt klimatmål

    Mitt Klimatmål hjälper dig att följa vad dina matinköp som du gör hos oss med ditt ICA-kort får för klimatpåverkan. Det gör att du enkelt kan följa din klimatpåverkan månad för månad. Vi ger dig också tips på alternativa varor, ingredienser och recept för att kunna minska ditt avtryck.

    Mer om Mitt Klimatmål och hur du aktiverar det

  • Miljö i butik

    Vår största direkta klimatpåverkande faktor är butikerna, inte transporter av varor. Därför pågår flera projekt för att minska energiförbrukningen och gå över till förnybara energikällor och köldmedia med låg klimatpåverkan.

    Mer om vårt miljöarbete i butik

  • Storsatsning på vego

    För att möta den ökade efterfrågan på vegoprodukter planerar vi att lansera cirka 50 nya vegoprodukter under kommande år. Vi har även startat en Facebookgrupp för vegoentusiaster där medlemmarna får vara med och utveckla ytterligare en produkt som också ska lanseras under året.

    Mer om vår vegosatsning

  • Egna varor utvalda med omsorg

    Tanken med vårt eget sortiment är att ge dig friheten att välja varor efter såväl hjärta och mage som plånbok. Men alltid med kvalitet i kassen. Vi strävar också efter att ta hänsyn till människor, djur och miljö när våra egna varor produceras - därför har vi ofta kvalitetskrav som är tuffare än både lagstiftning och branschstandard.

    Mer om våra egna varor

  • Hälsoinitiativ

    Våra runt 1300 ICA-handlare sponsrar ca 5000 idrottsrörelser för barn och ungdomar. Och många engagerar sig också i Kompis med kroppen. Ett initiativ för att lära elever i årskurs 2 och 5 mer om hållbara matvanor med fokus på frukt och grönt samt vikten av rörelse.

    Mer om Kompis med kroppen

  • Miljöinitiativ

    Flera ICA-butiker arbetar mot en förflyttning till förnybara energikällor. I Moheda har ICA Supermarket påbörjat en resa mot en hundraprocentig lokal och förnybar energiförsörjning. Det började med användandet av lokal vattenkraft och nu är det solceller på taket som gäller.
    I Helsingborg används frukt från ICAs lager som annars skulle slängas blir dryck i samarbete med det Helsingborgsbaserade företaget Rescued Fruits AB. Dessutom pågår flera initiativ för att minska matsvinnet tillsammans med externa samarbetspartners som Food2change och Karma.

  • Vi verkar för mångfald och inkludering

    Att bidra till ett inkluderande samhälle är viktigt för ICA. Handlaren Jennie Steiner utnämndes på QX-galan till Årets Vardagshjälte för hur hon valde att sätta ner foten när nazister stod utanför butiken genom att hissa Prideflaggan. ”– Vi jobbar ju dagligen med att hjälpa nyanlända till arbete. Vi står för allas lika värde och vi vill manifestera det genom att hissa prideflaggan.”

    Mer om vårt arbete med mångfald och inkludering

  • Rosa Bandet

    För oss hänger mat och hälsa ihop. Därför har vi stöttat Cancerfonden i många år – ja faktiskt sedan femtiotalet – och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten år 2003. Under 2018 bidrog våra kunder, medarbetare och ICA-handlare till årets fantastiska resultat där vi tillsammans samlande in 46 miljoner kronor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

    Mer om Rosa Bandet och vårt samarbete med Cancerfonden

  • Det ska vara enkelt att göra hållbara val

    För att underlätta hälsosamma och hållbara val i butik guidar vi genom att märka upp exempelvis hälsosamma, ekologiska och vegetariska val. Vi introducerar dessutom kontinuerligt flera hållbara sortimentslinjer som ICA Skona, I love eco och ICA gott liv.