Hoppa till sidans innehåll

Nybakad banankaka, bra kaffe och mobilförbud. Det är Sofia Woods recept för en stämningsfull morgon.

Text: Jonna Dagliden Hunt Recept och styling: Sofia Wood, foto: Johanna Åkerberg Kassel
Tips:Här hittar du alla våra frukostrecept !

Ett granatäpple upplagt på en skrynklig linneduk, en tallrik gröt i en antik tallrik eller jordgubbspaj serverad på en träbricka – matprofilen Sofia Wood kan få de enklaste råvarorna att se ut som små konstverk. 

Om du inte har besökt hennes Instagram-konto @sofia_wood – gör det nu. Här blandar Sofia bilder på barnen Ruby och Otis med härliga frukostbilder och fantastiska dukningar vid matbordet hemma i Enskede i Stockholm. Med en bakgrund inom modebranschen, och nu som marknadschef för ett auktionshus, lägger hon stor vikt vid det konstnärliga och estetiska.   

– Även om jag lagar enkel mat vill jag att det ska vara vackert. Jag vill skapa en atmosfär och känsla. Det är jätteviktigt oavsett om det är mat, inredning, konst eller mode. Det estetiska är en drivkraft, säger Sofia som är expert på att skapa ha-begär med sina bilder och recept. 

En vardagsfrukost blir dagens godaste mål om Sofia får bestämma. Enligt henne skapas rätt stämning med enkla medel: levande ljus, mobilförbud vid bordet, en bra kaffebryggare och en blond grapefrukt – alla dagar i veckan.

– Jag tycker det är ett så lätt sätt att sätta stämningen för hela dagen – börjar det bra så är chansen större att det fortsätter bra! Sedan tycker jag verkligen frukostmat är bland det godaste som finns och kan äta det både till lunch och middag också, säger hon.

Bananbröd

Under helgen, framför allt söndagar, lyxar familjen till det med pocherade ägg med avokado, en god smoothie på kokosmjölk och något bakat som banankaka eller croissanter. 

– Mina barn vill gärna ha lite amerikanska pannkakor med lönnsirap och blåbär om de får önska. Men det viktigaste är att man har tid att sitta ner, prata lite och läsa tidningen tillsammans, säger hon. 

Själv skapade hon sina första matminnen vid köksbänken hemma i Australien där hon växte upp med sin australiensiske pappa och svenska mamma. Hon älskade att hjälpa till med att röra om och krydda grytorna som puttrade på spisen. 

– Mat var en stor grej i vår familj. Det fanns inte ett känslotillstånd som inte gick att botas eller förstärkas av mat. 

”Är du ledsen? Här får du en skål med soppa.” Mat var ett uttryck för omtanke och kärlek, säger hon.

 Samma känsla har hon försökt överföra till sin egen familj. För  Sofia handlar de bästa matupplevelserna inte bara om maten som serveras på tallriken, utan även om människorna, omgivningen och det dukade bordet. 

– I somras var vi i Toscana. Det var ett enkelt toskanskt område med perfekta råvaror. Solen var underbar och barnen kunde springa runt. Maten vi lagade där smakade ljuvligt. Hade jag ätit den tomaten på en blåsig balkong i Stockholm hade den inte varit lika god. Det är verkligen atmosfären som gör det och den vill jag åt även i vardagen hemma. Det kan vara genom att duka vackert och tända ljus, eller smågrejer som att ställa fram smöret i en bytta istället för i smörpaketet. Samtidigt vill jag ha det avslappnat. Jag är obekväm med fine dining, det njuter jag inte lika mycket av även om maten är perfekt. Jag vill komma åt den varma, mysiga, avslappnade stämningen. Man får spilla på linneduken, det är ingen fara, den är skrynklig och kan tvättas tusen gånger om. 

Till den eviga frågan, hur hittar du inspiration till matlagning i vardagen med både jobb och småbarn?

– Inspiration hittar jag mycket visuellt. Instagram är lättscrollat på tunnelbanan hem och jag blir mer inspirerad av känslan i en bild än av att läsa ett recept. Mitt sätt att orka få ihop den där härliga matupplevelsen är att laga enkel mat som inte tar för lång tid eller är för krånglig. 

– Eftersom vi inte har bil handlar vi lite och ofta. Jag kollar på vad vi har hemma och vad som är fint i affären just nu, snarare än att skapa en helt satt meny. Vi har en repertoar som vi återkommer till. Soppa en dag, pasta en dag, barnen vill gärna ha någon dag med ugnspannka

Sofia wood

ka där jag kan riva äpplen eller morot i, och gärna en dag med fisk. Det blir också mycket plock till middag, just för att alla kan ta det man tycker om istället för att bråka om att man måste äta allt. Jag vill gärna att man smakar, men man måste inte äta allt – det kan ta fem, sex gånger innan barnen inser att de tycker om något. Ruby, vår äldsta, var kinkig med maten när hon var liten. Jag läste en artikel om att det inte handlar om vad barnen äter på en dag, utan vad de äter på en vecka. Man kan vila i det. Det måste inte vara en perfekt måltid varje dag. Samma sekund du slappnar av blir det mindre komplicerat. 

Bakom Sofias härliga recept döljer sig även ett stort intresse för att förmedla ett hållbarhetstänk. Hon uppmanar till att köpa råvaror i säsong och så lokalproducerat som möjligt – då har man kommit långt. 

– Det är billigare att äta råvaror i säsong än råvaror som är svåra att få tag på och som fraktats långt. Har man möjlighet att äta ekologiska råvaror är halva jobbet gjort – det är smartare och bättre för miljön tycker jag. För mig blev det extra viktigt när jag fick barn. Dels för att jag ville föra över den positiva syn på mat som jag fick när jag var barn, dels för att jag vill att de ska må bra.

Vilka är dina bästa tips för att få in ett mer hållbart tänk i matlagningen?

– Den största grejen man kan göra är att välja bort kött i så stor mån man kan och klarar av. Det är priviligierat att kunna välja bort mat. Alla har inte den möjligheten, som att välja ekologiskt till exempel. Man kan göra det i det lilla, det man kan och har utrymme för. Det finns tips som gäller alla. Att ta hand om rester, att inte slänga mat. De flesta har grönsaklådan längst ner i kylen och till slut ser man inte vad man har där. Ta hand om morötterna istället för att de ligger där och blir dåliga. Gå igenom kylen ofta. Vi har mycket grönsaker som ligger och fylls på hemma hos oss. Då är det perfekt att rosta upp allt i ugnen och göra en soppa eller frittata. Det kan alla göra och är ingen ekonomisk påfrestning. Jag är inte perfekt själv – utan är på en resa.  

Sofias favoritfrukost

  • Banana bread - banankaka

    Banana bread - banankaka

    Det här brödet är mer av en kaka om sanningen ska fram men det är det perfekta sättet att avsluta en helgfrukost med något sött. Servera gärna i skivor med jordnötssmör och lite havssalt på.

    - Banana bread - banankaka

    Spara

  • Pocherade päron med yoghurt

    Pocherade päron med yoghurt

    Det här är en lagom söt frukost som är både mättande och tillfredställande. Päronen kan göras flera dagar i förväg och förvaras i lagen i en tättslutande burk i kylen. Ersätt med äpplen om det passar dig bättre.

    - Pocherade päron med yoghurt

    Spara

  • Kokos-och mangosmoothie med mynta

    Kokos-och mangosmoothie med mynta

    Hur kan något så enkelt vara så gott? Se till att mangon är halvtinad och mixa tills du har en fluffig slät smoothie som precis alla runt bordet kommer uppskatta!

    - Kokos-och mangosmoothie med mynta

    Spara

  • Pocherade ägg med olivolja och avokado

    Pocherade ägg med olivolja och avokado

    Pocherade ägg har ett rykte kring sig att vara svåra att göra men med lite ättika och salt i vattnet är det faktiskt otroligt enkelt. Pocherade ägg, avokado och olivolja är en oslagbar kombination – missa inte!

    - Pocherade ägg med olivolja och avokado

    Spara

  • Vegansk golden milk

    Vegansk golden milk

    Golden Milk, eller guldmjölk, är en värmande, kryddig dryck som sägs vara antiinflammatorisk och stärka immunförsvaret. Men framförallt är den god! Svartpeppar hjälper kroppen att ta upp gurkmejans nyttiga curcumin och är därför en viktig ingrediens.

    - Vegansk golden milk

    Spara

  • Bakad gröt med äpple och mandelsmör

    Bakad gröt med äpple och mandelsmör

    Den här ugnsbakade gröten är ett trevligt sätt att servera en extra god och mättande, men samtidigt lyxig gröt till många. Variera kryddningen efter smak och vad du har hemma. Vill du laga utan nötter är det även gott med en näve solros- eller pumpafrön i.

    - Bakad gröt med äpple och mandelsmör

    Spara