Hoppa till sidans innehåll

Sugen på att göra egen falafel? Prova vårt recept på hemmagjord falafel: kikärtsbollar på blötlagda kikärtor, smaksatta och friterade. Vi visar hur du lyckas med den kryddiga delikatessen.

Recept Sofia Nilsson Styling Tove Nilsson Foto Emma Shevtzoff
Tips: Här hittar du alla våra recept med falafel!

Så gör du falafel (4 personer)

  • Du behöver: 250 g torkade kikärtor, 1 stor gul lök, 4 stora vitlöksklyftor, 1 röd chili, 2 dl hackad persilja, 2 dl hackad koriander, 2 msk malen spiskummin, ½ msk malen koriander, 2 tsk salt, ½ tsk bikarbonat.

  • Blötlägg kikärtorna i ca 1 liter vatten minst 12 timmar. Häll av kikärtorna och skölj. Låt rinna av i ett durkslag.

  • Skala och hacka lök och vitlök. Dela och kärna ur chilin och skär i bitar. Mixa lök, vitlök, chili, persilja och hackad koriander slätt i en matberedare. Lägg i en bunke.

  • Mixa kikärtorna till en grynig massa, tillsätt ev lite vatten. Mixa inte helt slätt.

  • Lägg i bunken med mixade örter och tillsätt spiskummin, koriander, salt och bikarbonat. Tillsätt ev lite vatten, smeten ska vara lite smulig och klibbig.

  • Hetta upp ca 2 liter neutral olja till ca 180 °C i en kastrull. Tryck och forma till ca 16 bollar för hand, alternativt med hjälp av en liten glasskopa eller två skedar.

  • Lägg försiktigt ner i oljan. Fritera i omgångar tills de är gyllene ca 5 minuter. Lyft upp med en hålslev. Låt rinna av på lite hushållspapper.

  • Servera direkt, gärna med tillbehör som hummus, rödlök och citron.

6 sätt att servera falafel

  • Falafelbowl med hummus

    Behöver du en enkel, fräsch och snabb vardagsmiddag? Laga falafelbowl! Med fryst falafel går det på mindre än en kvart att laga middagen. Servera falafeln med mango, sojabönor, linser, hummus och kål.

    - Falafelbowl med hummus

    Spara

  • Falafelwrap med rödbetshummus och fetaost

    Wraps med falafel är en smakrik och enkel lakto-vegetarisk vardagsmåltid som du snabbt lagar med färdig falafel! Bara att mixa hummus, steka falafel och servera med fetaost och sallad i tortillabröd. Detta recept ingår i Söndagspreppen där du genom lite prepp förbereder grunden till fyra måltider.

    - Falafelwrap med rödbetshummus och fetaost

    Spara

  • Falafel med rostad sötpotatis

    Denna färgglada falafelrätt är ett perfekt alternativ istället för kött. Falafel gör sig bäst med en simpel frisk yoghurt smaksatt med vitlök och en härlig sötsyrlig löksallad. För att rätten ska bli matig och komplett serveras den med ugnsrostad sötpotatis och sallad. Smaklig måltid.

    - Falafel med rostad sötpotatis

    Spara

  • Falafel med ärtdipp

    Grönt, färgrikt och gott med gröna godsaker! Gyllene falafel och härligt grön ärtdipp gör rätten inte bara god - utan också vacker att titta på! Har du tidsbrist köp färdiga falafel finns i frysdisken, är lättlagade och passar utmärkt till den gröna ärt-dippen.

    - Falafel med ärtdipp

    Spara

  • Falafel i libabröd med avokado

    Lyxa till det med falafel en vardagskväll och ät den i libabröd samt tillsammans med en krämig avokadoröra. Plus såklart ett gäng tillbehör som adderar både krämighet och krispighet, eller vad sägs om bland annat gurka, hummus och picklad lök.

    - Falafel i libabröd med avokado

    Spara

  • Ärtig falafel med snabbsyrad rödlök

    Det räcker att steka falafelsmeten i rikligt med olja för att få det rätt fraset. Denna ärtiga falafel gör du på groddade gula ärter – beroende på hur groddade ärterna är behövs mer eller mindre majsstärkelse. Urgott att bjuda i bröd tillsammans med snabbsyrad rödlök.

    - Ärtig falafel med snabbsyrad rödlök

    Spara