En händelserik dag i skidspåret, pulkabacken eller skogen kräver energipåfyllning för att ork och humör ska hållas på topp hos både stora och små. Här delar 3 olika experter med sig av sina allra bäst matsäckstips.

Paula Frösell

Charlotte Kalla, längdlandslaget:
"Jag väljer en god soppa med sting!" 

Som partner till Skidförbundet så förser ICA åkarna i längdlandslaget med mellanmål inför VM. En av dem är Charlotte Kalla, skidstjärna och ett av våra hopp inför VM i Lahti. Här kommer hennes bästa tips för mer ork i snön: 

Om jag ska ut i pulkabacken med mina småkusiner så skulle jag packa med mig mattermosar med något varmt att äta. Det mättar bra och hjälper till att värma kroppen inifrån. Jag skulle satsa på en god soppa, gärna med lite sting av chili eller ingefära, eller en god chili con carne. Jag skulle även göra färdigt några frallor så att det är enkelt när energin behöver fyllas på utomhus.

När jag själv ska ut på långtur så har jag med mig sportdryck i en ryggsäck med vätskepåse på ryggen så att jag enkelt och ofta kan få i mig energi. Jag brukar även ha med mig en energibar för inte bara fylla på med kolhydrater i vätskeform. Det är gott att även ha något att tugga på.

Tove Laveskog, ICAs kock:
"Jag väljer barnens favoriter"

När barn ska med på utflykt så är det mycket att tänka på för att hålla dem torra, varma, glada och nöjda. Jag skulle därför inte lägga tid på matiga smörgåsar med oliver och fetaost som ändå oftast inte uppskattas av de yngsta. Nej, jag krånglar inte till det utan kör på säkra kort som barnen gillar eftersom glada barn ger glada föräldrar och förutsättningar för en lyckad utedag. Jag skulle ta med ett paket korv och leta upp en mysig grillplats. Kanske tar vi också med halloumi skuren i stavar och trädd på spett, supergott på grillen! Istället för korvbröd väljer vi tunnbröd som vi brer med tomatpesto och rullar in korv, halloumi, rostad lök och grönsaker i. 

Christina Karlsson, ICAs dietist:
"Jag tar med mig varm mat i mattermos"

Eter några fartfyllda timmar när energinivåerna börjar sjunka så är det lätt att tänka att en sötsak eller en liten smörgås är bra att ta till. Det gör att energin snabbt kommer tillbaka men tyvärr består den inte så länge. För att orka lite till så är en lagad lunch ett bättre val. Den ger tillräckligt med energi för att fortsätta utedagen och är den dessutom varm så består mättnaden ännu längre samtidigt som den värmer gott. Mitt heta tips är därför en pastarätt när magen kurrar och orken tryter! Förvara den i mattermos så håller den sig varm och god ett tag. Som mellanmålssnacks är morots- och paprikastavar med dipp, torkade blåbär eller skalad och skuren frukt perfekt!

 

 Mer från Buffé: Maten, pysslen och knepen som gör sportlovet gott.
Tips från Hälsa: 5 tips på hur du får till nyttiga middagar på skidresan.